26 juli 2009

Varför gör ni det jobbigt för er?

Tillåtelsen att genomföra manlig omskärelse på svenska sjukhus och vårdcentraler har lett till en het diskussion under de senaste dagarna. Sist jag kollade vägrade 12 av landets 21 landsting genomföra omskärelse på pojkar. Det finns några skäl. Det finns inte tillräckligt med pengar och sen anser de att det är fel och oetiskt.

Muslimer, judar och vissa kristna grupper använder sig av den ritualen som ett sett att rena pojkar. Under de senaste årtiondena har läkare och forskare visat att omskurna pojkar löper mindre risk att smittas av könssjukdomar. Trots det anser en hel del människor att det är oetiskt. Kanske för att det inte ser "bra ut", lika mycket som halalslakt inte ser "bra ut", trots att det är visat att halalslakt är den bästa metoden för att ta bort så mycket blod som möjligt från det köttet man tänker äta. Blod innehåller sjukdomar, vilket innebär att halalslakt är den bästa metoden att undvika sjukdomar för oss köttätare.

Omskärelse av pojkar är dessutom förknippad med Islam och muslimska traditioner, vilket vi givetvis måste vara emot. Hade cheeseburgare också varit en muslimsk tradition hade försäljningen störtdykt. I västvärlden ska man vara emot allt som förknippas med Islam, och eftersom manlig omskärelse förknippas med Islam, är det fel. End of story.

Jag undrar varför folk stör sig så mycket på det här. Syftar även på regeringen. Är inte det bättre att låta ett gäng muslimer gå en utbildning här hemma och sedan få tillstånd att genomföra omskärelse på egen hand? Se det som en privat klinik. Jag ser det som en bättre lösning än den regeringen har kommit med. Då behöver inte heller "humanister" (eller sådana som måste gnälla på muslimer) gnälla i överhuvudtaget. Manlig omskärelse har fungerat fint i flera tusen år. Det är synd att några människor måste gnälla nu. Det här tjatet om att man måste bli "modern" har gått för långt.

Jag är omskuren, och jag var tre år gammal när det hände. Så jag minns den dagen tydligt. Men jag är ändå glad att mina föräldrar valde att låta omskära mig. Vi lever inte i en universum styrd av slumpen, vi lever i en universum som har ett syfte. Vårt syfte heter Tora, Bibel och Koran.

http://www.dn.se/nyheter/manga-lakare-vagrar-utfora-omskarelse-av-unga-pojkar-1.918069

18 kommentarer:

  1. Förstår inte vad dem tänker med ?

    Dem anser att det är dåligt att barnet själv inte får välja att omskära sig .

    Jaså , då kan vi lika gära införa åldersgräns för sprutor ? Nej , Fan det går ju inte .. enligt antiislamisterna.

    Islamhatet växer otroligt mycket i europa . Fan , Vill inte skickas till koncentrations läger .

    SvaraRadera
  2. Men du glömmer att alla som blivit omskurna inte är lika nöjda som du när de blir vuxna. Jag blev också omskuren som barn, av religiösa/kulturella skäl som jag inte alls identifierar mig med. Jag har självklart vant mig vid att vara omskuren men har svårt att förlåta mina föräldrar för deras beslut. Borde man inte få välja själv om man vill vara omskuren eller inte? Och du, försök inte få kritiken mot omskärelse att vara en del av islamofobin. De allra flesta protesterar av helt humana skäl!

    SvaraRadera
  3. Nja, det är nog ganska vanligt att omskurna män inte är nöjda med att de är omskurna. Men på 2000-talet är folk missnöjda med minst hundra olika saker. Det är ju trendigt att "tro på sig själv" också, särskilt i sekulära länder. Men det händer att barn inte har samma religiösa synsätt som sina föräldrar.

    Jag tänkte faktiskt på en grej som Senouy skrev. Tänk om vaccinsprutor är dåliga för barn? Jo, folk skulle säga att dessa sprutor är bra för barnen senare i livet, vilket försvarare av manlig omskärelse skulle kunna säga samma sak om i fråga om omskärelse.

    Det är ju alltid någon som försöker "demonisera" Islam genom att försöka fastställa att västerländska värderingar inte kan försvara främmande traditioner. Fast manlig omskärelse är ingen främmande tradition för européer, har funnits i Europa i mer än 1000 år. Jag börjar faktiskt undra om det finns något i överhuvudtaget dessa Islamkritiker gillar med Islam. Finns det inget de tycker är okej? Eller är allt med Islam bara dåligt? Riktigt kräsna kritiker, måste jag säga.

    Islam har alltid haft fiender, och för enkelhetens skull har de alltid använt samma struntprat till argument, vilket gör det lätt att urskilja de från övriga människor. Jag kan se en fiende till Islam från mils avstånd, därför är jag övertygad om att kritiken mot manlig omskärelse har med anti-islamism att göra. Det har nog också med kristendomen att göra, men de kristna prästerna blir för tillfället angripna bara för att de vägrar viga homosexuella par.

    SvaraRadera
  4. Resurser i den offentliga skattefinansierade vården skall inte användas för religiösa ritualer. Vårdapparaten i Sverige skall inte ställa resurser till förfogande för detta, de muslimska och judiska församlingarna måste själva skaffa fram de ekonomiska resurserna och se till att medicinskt utbildad personal utför och tar medicinskt ansvar för ingreppen.

    SvaraRadera
  5. Om skattebetalarna inte vill bekosta religiösa ritualer så behöver de inte göra det. Så, visst jag håller med dig.

    SvaraRadera
  6. käre ibrahim!du har rätt,jag ogillar religion! men att påstå att islam e min huvudfiende är helt fel.jag ogillar judendom desto mer ty de håller mera i makten i mina ögon.kristet hokus pokus är jag inte heller för,speciellt inte jungfrufödslar!
    nu är det så att jag anser sexuell styrning genom kirurgi vara fel speciellt på unga!
    det mest tragiska ibrahim är att många muslimer som bor i europa tar till sig amerikansk kultur istället för att sky den som pesten.det är usa som är era fiender trots allt inte europa.
    som du vet har europeer en annan sexualkultur än plastik fantastik usa & då tycker man ni muslimer bör anpassa er efter sveriges friare kroppskultur.
    att hysteriska judar åberopar rasism var & varannan minut är känt men gör inte samma misstag som dina fiender ibrahim!
    låt din son vara muslim men oomskuren & naturlig.varför skulle en man vara sämre som muslim med hela kroppen i behåll?
    jag tror faktiskt ni skulle vinna medlemmar på att upphöra med stympning av pojkhudar!

    SvaraRadera
  7. Europa och USA har ungefär lika syn på det mesta. Jag tror att européer gör minst lika många plastikoperationer som amerikaner.

    Det handlar inte om att kontrollera män, det handlar bara om att försöka klara det testet Allah gav oss. Allah har gett oss möjligheten att följa Hans order och att inte göra det. För de som valt att följa Hans order är omskärelse av män ett måste.

    Stympning är något annat, som jag skulle vilja kalla kontrollbehov. Stympning används för att påverka sociala relationer.

    SvaraRadera
  8. Ni talar om skattepengar och att ni inte vill betala skatt för oss muslimer när det kommer till vård och omskärelse. Hur kommer det sig att vi blir tvungna att betala skatt för en massa saker som vi är emot? Alkohol, tobak och en massa annat.

    SvaraRadera
  9. Asalaam alejkum Ibrahim!

    Som jude är det inte mycket av det politiska jag håller med dig om, men vad det gäller omskärelse är du och jag på samma sida!

    Jag har även haft positiva möten med vissa framstående svenska muslimer om att samarbeta i dessa viktiga frågor för minoriteter i Sverige.

    Vi judar gör omskärelsen på åttonde dagen. Min far, som är omskärare, gör det på pojkar upp till 2 månader och har gjort det på en hel del muslimer också. Jag vet därför att det varierar stort bland muslimer när man gör det.

    Hade du önskat att det gjorts på dig vid en yngre ålder, då du inte kunnat minnas ingreppet? Jag skulle inte vilja göra det på min son vid tre års ålder, då han som du skulle komma ihåg mycket av vad som pågår utan att veta varför man gör det.

    Allt gott,
    Benjamin

    SvaraRadera
  10. Aleykum asalam.

    Ja, den enda skillnaden är vid vilken ålder judiska och muslimska pojkar blir omskurna.

    Det hade nog varit bättre om jag var yngre, men jag minns faktiskt inte så mycket ändå. Det är bara några bilder jag har kvar i huvudet.

    SvaraRadera
  11. Adolf junior Hitleth6 augusti 2009 kl. 04:11

    Du ha rätt Ibrahim! jag tror inte någon vill betala svenskarnas alkoholskador deras döttrars aborter osv MEN om inte du tar till dig det positiva då är du en lika stor looser själv!
    Att lyssna på kroknäsan Benjamin gör dig inte vettig eller smart tro mig!

    SvaraRadera
  12. Sharmotan Hitlers son6 augusti 2009 kl. 04:19

    Senuoy verkar okså vara en kroknäsa! Stackars Ibrahim!
    Din sayt e full me Jahooodin som styr förhuds politiken med järnhand!
    Ibland så undrar jag varför ni muslimer som är många men splittrade,svagare än fåtalet judar som tycks styra er...
    men va vet jag?ni muslimer kanske är dumma?
    Jag har bara ett råd,den våldsammaste galnaste nazist är bättre för den muslimska saken än vilken falsk jude som helst.

    På återseende...bra blogg men du är en jude-lover det är patetiskt!

    SvaraRadera
  13. Du skrev ju tidigare, men jag tycker att du skriver olämpliga saker. Det du skriver är rasistiskt och irrelevant. Det enda jag skulle kunna diskutera med dig är huruvida det svenska folket är redo att betala för alkoholrelaterade skador, som kostar skattebetalarna nästan 100 miljarder kronor årligen. Vill du diskutera det, så kan vi göra det. Men inget annat. Du har en vriden syn på judar.

    Många muslimer försöker kommunicera med icke-muslimer på ett lugnt och sansat sätt. Det försöker jag med.

    SvaraRadera
  14. jahoodi utan ...hud7 augusti 2009 kl. 00:03

    det e på grund av judar du tvingas bo i detta kalla land.annars hade du njutit av ditt hemlands miljö.käre ibrahim du ha lika lite gemensamt me jahoodin som med nazister.att säga judar e bättre än nazister är fel enligt den muslimska saken!jahoodin vill vinna över nassar därför är de ibland era "vänner"men saken är att ju mer beblandning me kroknäsor desto mer problem

    SvaraRadera
  15. Jag tror inte alla judar ligger bakom våldet mot muslimer, det handlar snarare om en fascistisk ideologi (väldig lik nazismen) som leder till dessa problem. Sionisterna är en bunt extremister som ockuperar och dödar. De flesta judar vill inte ha något med sionismen att göra, och det är bra.

    SvaraRadera
  16. mannen utan hud (förhud)9 augusti 2009 kl. 23:48

    Ok jag håller med!
    Sionister är nått annat!
    Men skära bort förhud på pojkar visar att ni & judar är lite defekta människor!
    Jag tror det är anledningen till att judar å muslimer producerar så få (nästan inga elitidrottare).

    SvaraRadera
  17. Tvärtom, omskurna män mår bättre. Och det har inget med idrott att göra. Det finns många muslimer som är toppidrottare. Men det finns också kulturella skillnader. Européer gillar att idrotta. Araber, judar och andra folk i mellanöstern gillar att bli läkare, ingenjörer osv. Arabvärlden har flest ingenjörer.

    SvaraRadera
  18. Nej nej nej! Araber/Judar har kroppsligt deformerat sig själva för sin tro & pga av det misslyckats i idrott.
    Omskärelse sätter djupare spår än det ytiga som syns utanpå käre bloggmästare!
    Att påstå att muslimer ej gillar idrotta är helt fel då sveriges fotbollsföreningar består av extremt många muslimska pojkar.
    Kanske tom mer än infödda men omskärelse & annan kroppshat sätter spår...

    SvaraRadera