År 2020 planeras den 21 km långa motorvägen invigas, och många är jätteglada. Samtidigt finns det många som är missnöjda. Jag förstår inte riktigt varför de är missnöjda. Har de aldrig hamnat i dessa långa köer?
Egentligen borde vi ha den här motorvägen redan idag. Stockholm ligger långt bak när det gäller trafikleder. Nu vet jag varför det är så. Det är miljöfanatikernas fel. Det är de som håller tillbaka utvecklingen.
"Satsa på kollektivtrafiken". Det har vi hört många gånger. Halva Stockholms stad är ju stängd. Varför då? Just det, de rustar upp i kollektivtrafiken. Det är ju bra, men varför inte satsa på bilvägar? Ja jo, de vill inte att vi kör bilar. De vill tvinga oss åka kollektivt. Jag är jätteglad att regeringen vill satsa på en trafikled i Stockholm. Det är faktiskt den bästa nyheten idag.
Vi kan inte förlita oss enbart på elbilar. Man måste också bygga bra vägar. Det värsta idag är inte själva bilarna, utan köerna. Det är köerna som är dåliga för miljön, och eftersom ett bra vägnät kan minska köer effektivt är jag alltså för ett utbyggande av vägnätet.
Slutligen vill jag också säga att allt fler forskare har lyckats visa att koldioxid inte påverkar klimatet på samma sätt som "vi" (vissa människor) tror. Det farligaste är inte koldioxid, det är de övriga farliga ämnen som släpps ut. Under de senaste 30-40 åren har man minskat utsläppen av de övriga ämnena med mer än 80-90%.
Nu när jag ändå är inne på ämnet vill jag rekommendera mina läsare att ta en titt på Hondas FCX. Jag tror att vätgasdrivna bilar är bästa alternativet vi har.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3457219.svd
Oavsett vad man tror eller vet om CO2:s påverkan på klimatet så är förbifarten ingen lösning på trängselproblemen.
SvaraRaderaVägverket (som borde anses som intressent för bygget) har visat att leden på sikt kommer förvärra trängseln, främst på Essingeleden och Södertäljevägen.
Förklaringen är rätt enkel: Leden dras i ett område som idag har obefintligt med kollektiva kommunikationer, och som till stor del saknar bebyggelse. Eftersom inflyttningen till Stockholm är stor, finns ett tryck att bygga bostäder. Och eftersom Ekerö är tomt, bygger man gärna villor där. Vad händer om en massa nya människor flyttar till ett område med en stor fin motorväg, men med dåliga kollektiva kommunikationer? Jo de skaffar bil så att de kan ta sig till jobbet inne i stan (då kollektiva färdmedel inte står till buds). Vilken är den närmaste vägen till staden från förbifarten? Jo söderut och längs Södertäljevägen. Inom ett par år kommer förbifarten att fungera som en matarväg som spär på Essingleden/Södertäljevägens trängsel.
Men kommer inte förbifarten att led om trafik? Knappast. För de allra flesta som idag åker på Södertäljevägen är förbifarten inte ett alternativ. De flesta ska in mot staden eller Solna. Den andel som utgörs av ren förfartstrafik på Essingeleden är bara någon procent av trafikmängden. Så Förbifarten kommer tyvärr inte lösa några trängselproblem. Det är 30-50 miljarder (förmodligen håller de inte budgeten) som slängs i sjön.
Om vi promt ska bygga motorvägar finns det bättre sträckningar som på ett bättre sätt löser proppar.
Ska vi lösa trängseln på de mest effektiva sättet, ska vi bygga ut kollektivtrafiken så att många av bilisterna får den möjligheten. På det sättet blir får vi väldigt mycket kapacitet för pengarna. Ett fullsatt pendeltåg (200 meter långt) i rusningen motsvarar en bilkö på nästan 15 kilometer (om farten är 36 km/h och avståndet mellan varje bil är en sekund).
Ett tunnelbanetåg (140 meter långt) på tre vagnar motsvarar en bilkö på drygt 6 km.
Ett tvärbanetåg (60 meter långt) på två vagnar motsvara kapacitetsmässigt en bilkö på nästan 3,4 km.