30 mars 2010

Förbifart Stockholm är exakt vad Skandinaviens huvudstad behöver

Regeringen klubbade igenom Förbifart Stockholm, en 20,6 km lång förbifart som går från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Kostnaden för bygget uppgår till 28 miljarder, vilket är väldigt mycket pengar. Men det är bra spenderade pengar.

De miljöengagerade är inte förvånansvärt kritiska till bygget. De anser att det ska satsas på kollektivtrafiken, vilket Regeringen ju gör. Så, det är ju en självklarhet att man måste bygga ut vägarna för de övriga trafikanterna.

Stockholm har en befolkning på ca 1,9 miljoner, och den växer fort. Vad vår huvudstad behöver är just en välbyggd infrastruktur. Så, de som kritiserar den utvecklingen verkar tycka att Stockholm stad ska stå stilla. Jag vet inte exakt vad de miljöengagerade (såna där som alltid tjatar om miljön) tycker om hur infrastrukturen ska se ut. Tycker de att alla ska åka buss? Som ni kanske förstår i sådana fall är att bra vägar är exakt vad bussar behöver. Så, även om de har rätt är det en välbyggd infrastruktur vi behöver. Därför är deras kritik mot bygget obefogad.

Alla städer utvecklas. Så varför ska Stockholm stad stå stilla? Och vad händer med Stockholm som Skandinaviens huvudstad om vi inte bygger nya vägar? Om de miljöengagerade är missnöjda med att en huvudstad utvecklas just som en huvudstad ska göra, tycker jag att de ska flytta till mindre städer. Så enkelt är det. Det behöver inte alls vara komplicerat.

http://www.dn.se/debatt/nu-satsar-vi-28-miljarder-pa-bygget-av-forbifarten-1.1069338

4 kommentarer:

  1. Stockholm - Skandinaviens huvudstad? Knappast.
    Köpenhamn är snarare Skandinaviens huvudstad, ur ett infrastrukturmässigt perspektiv.

    Jag är ingen motståndare till förbifart Stockholm, tvärtom så skulle det vara en ren samhällsservice. Dock får inte höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm och öresundsregionen hamna i skuggan. Den skulle knyta ihop Köpenhamn med Stockholm och båda städerna skulle då kunna göra anspråk på titeln "Skandinaviens huvudstad".

    SvaraRadera
  2. Du har en poäng. Om det inte vore för det medeltida tänkande vissa stockholmare har hade vår huvudstad varit mycket mer utvecklad.

    SvaraRadera
  3. Öh? Det var ett ganska förvirrat inlägg. "De som tjatar om miljön" har inte hittat på miljöproblemen, utan försöker hitta lösningar. 24 miljarer till motorväg i Stockholm, eller 482 miljarder till hela Sverige, ger inte ens en procent i riktning regeringens eget kllimatmål på 40% utsläppsminskningar. Detta enligt trafikverken själva. Varför? För att förbättringarna som dessa pengar ger helt äts upp av att FLER KOMMER ATT KÖRA BIL.

    Bygga motorvägar för att bussarna ska komma fram??? Kom in i matchen, kompis.

    SvaraRadera
  4. Miljölösningar arbetar vi redan på. De som tjatar på miljön gör det för att de inte har något bättre för sig, eller vill återvända till stenåldern.
    Antalet bilar kommer att öka, vilket är självklart. Om det var tvärtom, hade jag varit väldig orolig. En ökning av antalet bilar indikerar på att befolkningen ökar, och att den har råd att äga egna bilar.

    Även bussar utnyttjar motorvägar. Sparar mycket tid för resenärer, vilket är viktigt i den stressiga miljön vi lever i.

    SvaraRadera