28 april 2010

Höjd skatt fel väg att gå

Den rödgröna oppositionen tänker höja bensinpriset ytterligare, med 49 öre. Min spontana reaktion är att det är helt fel väg att gå. Bensinpriset är högt som det är och borde egentligen kosta 5-6 kronor per liter... som den gör i de flesta länder. Om oppositionen vinner kommer bensinpriset sannolikt överstiga 15 kronor/litern i höst om de väljer att höja skatten omedelbart efter regeringsbildande.

Kompromissen lär bero på miljöpartiets påtryckningar, men oppositionen måste i första hand fokusera på att skapa jobb, vilket börjar bli en bristvara i landet. När de väl har skapat jobb kan de få in skatteintäkter, om det är det de vill. Att höja skatter omedelbart är inte önskvärt och kommer att bara innebär högre arbetslöshet, eftersom det blir dyrare för konsumenter och företag. Dyrare bensin innebär mindre konsumtion och mer besparingar... något som är synonymt med lågkonjunkturer. Vi har precis kommit ur en lågkonjunktur, vilket kräver att regeringen måste sänka skatter ytterligare för att göra det attraktivt för företagare.

Oppositionens politik kommer bara att förlänga krisen i Sverige och kanske t.o.m. drar igång en ny lågkonjunktur. Dessutom har Climategate-skandalen reducerat miljöpolitiken, och allt fler människor tvivlar på koldioxidens effekter på miljön. Efter vulkanutbrottet på Island varnade meteorologer för att det kan komma att vara kallare än vanligt den här sommaren. Massmedierna tog till sig detta och spädde på oron. Men ingen verkade notera att vulkanutbrott tenderar att leda till global nedkylning medan utsläpp från bilar orsakar global "uppvärmning". Dubbelmoral?

Priset på fordonsbränslen måste sänkas. Politikerna kan inte längre motivera sina skattehöjningar...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7033147.ab

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/vill-hoja-skatter-med-11-miljarder-1.1084695

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar