Politik och mellanöstern: 4 dagar senare...

11 maj 2008

4 dagar senare...

Det har gått drygt 4 dygn sen striderna började, och nästan 2 dygn sen striderna i Beirut upphörde. Jag fick information om att Future-ahängare i Beirut gett upp och att libanesiska armén och oppositionen tagit kontrollen över staden.

Alla ledare i Future-gänget, förutom Samir Geagea verkar ha gett upp. Så striderna uppe i bergen fortsatte i något dygn till. Idag är det lungt nästan överallt i landet.

Samtidigt börjar israeliska officerare och politiker erkänna samarbetet med Future-gruppen. Det dyker ständigt upp nya information om israelernas inblandning i morden på libanesiska politiker och journalister, även mordet på Imad Mogniyeh i Februari i år. Walid Jumblatt och Saad al-Hariri har gett information till israeliska säkerhetstjänsten Mossad, CIA, franska säkerhetstjänster och Saudi Arabien.

Tillbaka till konflikten i Libanon, och massmedierna.
Mina källor talar om oppositionen, armén och Future. Svenska medier, även andra här i väst talar om Hizbollah, Hizbollah och Hizbollah. Varför det?

Läser man i DN, Svd eller liknande läser man om "kuppförsök av Hizbollah" och "Hizbollah belägrar Beirut".
Åter till verkligheten, för i verkligheten är det oppostionen som tagit kontrollen av landet. Oppositionen består inte bara av hizbollah, utan av flertalet organisationer och partier som är belägna överallt i landet. En av oppositionens frontfigur är Michel Aoun. Han är ingen "shiitisk terrorist". Han är en kristen ledare som stödjer Hizbollahs försvar av Libanon, och Aoun är också storfavorit bland de kristna i landet.

Det finns bara en libanes som snackar om kuppförsök, och det är Samir Geagea. Jag vet inte riktigt det här med pålitlighet, det kan vara svårt att veta vilka man ska lita på. Men jag skulle aldrig lita på en man som är dömd för mord på tusentals människor. Samir Geagea borde egentligen sitta i fängelse på livstid.

Jag tycker att det är rätt ironiskt när västerländska medier verkade vilja försvara yttrande- och pressfriheten när "Muhammed-karikatyrerna" florerade i tidningarna och på TV. Men just nu censureras det mesta bort angående situationen i Libanon. Och jag, som har släktingar och vänner i Libanon kan med lätthet se att det skiljer sig radikalt mellan vad släktingarna bevittnat och vad svenska medier rapporterar. Det kanske är omedvetet censur, vad vet jag? Men jag tycker ändå att människor i ett avlägset land har rätt att få verkligen veta vad som pågår i ett annat land, utan att pro-israeliska åsikter förvränger bilden till sin fördel. Det är pro-israeliska åsikter, för tydligen har rapporteringarna omformats till israelernas fördel, mot Hizbollah. Det där "kuppförsöket" gynnar Israel, då israelerna fortfarande vill kontrollera Libanon.

Det tar nog inte lång tid innan Seymour Hersh (en journalist på The New Yorker) avslöjar att Israel planerar nytt krig mot Libanon. Senast kom avslöjandet ganska tidigt, om än även när kriget mellan Hizbollah och Israel hade pågått i knappt ett par veckor.

Jag vill gärna nå ut till medierna med detta, men jag tror nog att jag hoppas för mycket. Jag kanske får försöka leva med att svenska medier rapporterar grovt förvrängda bilder av verkligheten?..

(Ursprungligen skriven 10 maj 2008)

Inga kommentarer: