Politik och mellanöstern: Några ord...

11 maj 2008

Några ord...

Vill bara skriva något om situationen i Libanon, för det är så att jag tröttnat på allt som händer där. Trots att jag är svenskfödd påverkas jag mycket av allt som händer där, jag har ju trots allt mina rötter där nere...

Det senaste i raden av alla dessa konflikter är frågan om lönerna och prisökningarna på mat, vatten, bränsle, kläder, skatt och...allt annat som kan nämnas. Efter ett par år av försämring bestämde oppositionen i landet att gå ut i ett landsomfattande strejk. Oppositionen, som består av bl.a Hizbollah, Harakat Amal och General Michelle Aoun har sen slutet av 2006 kritiserat premiärministern Fouad Saniora och hans regering. Trots att mer än 90% av landets invånare stödjer oppositionen har Saniora länge stått emot, "tack vare" stödet från västvärlden.

Imorse, den första dagen av strejken startades en strid mellan de s.k "Future"-anhängarna (som stöds av regeringen i landet) och libanesiska soldater. Future-anhängarna började skjuta mot civila och soldater, vilket mina källor kan styrka. Men det har svenska medier valt att INTE rapportera. Istället anklagas Hizbollah, trots att ingen av Hizbollah-anhängarna bar vapen på gatorna.

Vill klargöra en sak angående Future-anhängarna. Den organisationen har funnits länge, men efter mordet på f.d premiärministern Rafik al-Hariri den 14 Februari 2005 har dem vunnit allt mer stöd, särskilt i USA och i vissa europeiska länder. Denna organisationen styrs av Saad al-Hariri och samarbetar med två andra libaneser, Walid Jumblatt och Samir Geagea, båda "politiker". Samir Geagea satt i fängelse i ca 10 år, och släpptes senare av samma män som sitter i den nuvarande regeringen i Libanon. Samir Geagea dömdes för mord på tusentals libaneser och palestinier under inbördeskriget...idag är han en fri man. Blir man inte sur?

Walid Jumblatt är vad man kallar förrädare. Tänk er om svenska partier lät träna egna arméer i Nazityskland. Vilken skandal det hade varit. Faktum är att Walid Jumblatt tränat en egen armé i Israel, det landet som plågat Libanon i åratal. För många här i Sverige kan det vara svårt att förstå, därav jämförelsen med Nazityskland. För efter alla Israels handlingar mot Libanons medborgare jämför många libaneser Israel med Nazityskland. Det verkar inte vara svårt...

Future-anhängarna åtnjuter stödet från Vita huset och det innebär att konflikten i Libanon inte kan lösas. Oppositionen har lagt fram många förslag, utan att få libanesiska regeringen att vilja samarbeta.
Jag ser fram emot att sanningen sprids runt om i världen, och att lögnerna som är riktade mot Libanons enda realistiska försvar, Hizbollah inte fortsätter. Jag tänker inte stödja någon fraktion i denna konflikt, men såhär kan det inte fortsätta.

Jag hoppas att omvärlden tvingar den nuvarande regeringen att sluta svälta sitt eget folk, och sluta förstöra landet med alla dessa terrorattentat som är riktade mot civila människor och mot landets armé.

Endast upplysta människor kan hjälpa landet, för vad jag ser kan ingen organisation/regering/oberoende diplomat göra det. Folk väljer istället att stödja "befrielseorganisationer". Det är därför Hizbollah stöds av mer än 85% av Libanons befolkning. Det är därför Hamas vann valet i januari 2006, och fortfarande har majoriteten av rösterna bland det palestinska folket. Terrorstämplingen av dessa organsationer hjälper inget till, tvärtom ger det mer status...då det är USA som brukar terrorstämpla organisationer. Ni vet nog redan att USA inte är populär i många regioner runt om i världen.

Det finns mycket som undanhålls från "den stora massan" här i väst, det tycker jag. Många medier verkar förlita sig på en enstaka källor, och det är tråkigt. Just nu är det släktingar och vänner som förmedlar nyheterna till mig, och det skiljer sig mycket från den informationen som förmedlas av svenska och europeiska medier.

Jag vill bara skapa en debatt om Libanon, mellanöstern och omvärldens utrikespolitik om mellanöstern. Lögnesspridningen kommer inte leda till fred i mellanöstern...

(Ursprungligen skriven 8 maj 2008)

Inga kommentarer: