Politik och mellanöstern: Israelerna känner "oro"

18 december 2008

Israelerna känner "oro"

I förrgår skrev jag om Rysslands och Libanons nya militära samarbete, och att Ryssland tänker ge 10 MiG-stridsplan till Libanon.
Det tog inte lång tid efter att Ryssland bekräftat det samarbetet tills Israel valde att kritisera upprustningen av libanesiska LAF. Israel uttryckte "oro" just för att flygplanen då kan stoppa de israeliska stridsflygplanen från att flyga in över Libanon. Tänk vad ärliga de kan vara ibland.

Israel får inte flyga in över Libanon, då det bryter mot bl.a. resolution 1701. Men de gör det ändå, och FN vägrar göra något åt saken.

Ryssland uppger även att de 10 MiG-stridsplanen som värderas till ca 30 miljoner USD per flygplan är en sorts present till Libanon, alltså gratis. Ryssland uppger att de hoppas på ett samarbete, där Libanon köper ryska pansarfordon och luftvärnssystem i framtiden. Ryssland har erbjudit att sälja T-90 pansarvagnar, deras flaggskepp.

De 10 MiG-29 stridsplanen ska vara levererade till Libanon innan 1 Augusti 2009, enligt ryska källor. Men det sägs att premiärministern Fouad Saniora kommer att sätta stopp för det, vilket jag tror inte är troligt. Sist Fouad Saniora försökte göra som han själv ville blev han nästan skickad till Paris för gott.

Inga kommentarer: