Politik och mellanöstern: Stockholms kollektivtrafik

13 december 2008

Stockholms kollektivtrafik

Idag visades de två ombyggda tågvagnarna som SL snackat om. Vagnarna har färre sittplatser och har plats för fler stående resenärer. Ganska bra idé faktiskt...om man är snål och vill tränga in så många som möjligt i ett antal plåtburkar.
Motiveringen till ombygget är ju att allt fler åker tåg och det resulterar i att det blir trångt på tågen och perrongerna. Sen är det ju för att kollektivtrafiken är redan underdimensionerad och att det tar många år och miljarder att anpassa den efter dagens behov.

Jag har läst många kommenterar och har sett att väldigt många ogillar idén. Allt fler mår sämre p.g.a. att de tvingas åka tåg varje morgon och eftermiddag, och att det bara ger ångest och depression. Det senaste året har jag pluggat i stan och har åkt dit 3-4 ggr i veckan. Jag förstår vad de menar. Jag skulle faktiskt föredra att ta bilen, men eftersom jag är student och inte vill betala 200 spänn för bränsle, tullar och parkering varje dag valde jag att åka tåg istället.

Bränslet och tullarna oroar mig inte särskilt mycket, men det är parkeringen. När det kommer till att parkera bil i Stockholms innerstad är vi fortfarande på medeltiden, och dyrt som fasiken.

Men jag blir också orolig. Efter förslaget om datalagring och det här börjar man ana oråd. Det har jag i.o.f.s gjort i ett par år, om inte mer. Men politikerna snackar nu om en global koldioxidskatt, FN börjar seriöst gnälla om att kontrollera befolkningsökningen runt om i världen och SL vill bunta ihop hela Stockholms befolkning i plåtburkar under jorden. Även miljöbilarna blir av med miljöpremierna nästa sommar och finanskrisen lär hålla i sig för att skrapa ihop det lilla vi vanliga människor har kvar så att den ekonomiska eliten kan ta våra ägodelar.

Läste någonstans om att det första Stalin gjorde var just att begränsa rörligheten, och det är ju vad som händer just nu. Vi får ju knappt åka bil längre. Vi tvingas åka buss och tåg, annars är vi "miljöbovar". Är det så den mänskliga civilisationen ska sluta? Ska kommande generationer vara totalt beroende av kollektivtrafiken? Vad hände med drömmarna om att utveckla personbilen så långt som det bara går?

Jag har verkligen börjat fundera på att flytta från Sverige...

"SL testar nya t-banevagnarna"
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2194267.svd

Inga kommentarer: