Politik och mellanöstern: Sheeba-gårdarna, äntligen libanesiskt

20 juni 2008

Sheeba-gårdarna, äntligen libanesiskt

Sen slutet på första libanesiska kriget 25 maj 2000, då de israeliska trupperna retirerade från Libanon, har israelerna vägrat lämna Sheeba-gårdarna, som är ett ca 25 km2 stort område i sydöstra Libanon. Hizbollah har krävt av både FN och Israel att erkänna området som tillhörande till Libanon, utan resultat, och en sen höst dag i slutet av 2004 angrep Hizbollah israeliska poster i Sheeba-gårdarna.

Idag gjorde FN en U-sväng, efter ett uppmanande från Condoleeza Rice om att erkänna Sheeba-gårdarna som libanesiskt. Och den första frågan jag ställde till mig själv är; varför?

Enligt TV-kanalen al-Manar vill FN ge Sheeba-gårdarna till Libanon, men förbjuda den libanesiska armén från att befinna sig där. Dessa nyheter är rätt färska, så jag är inte 100%-ig säker på om detta stämmer. Men det skulle ju inte förvåna mig, för vissa tror att Hizbollah finns kvar bara för att få tillbaka Sheeba-gårdarna. Så, ett erkännande skulle alltså enligt denna logik betyda att Hizbollah avväpnas. 1-0 till Bushadministrationen?

Nej, men Hizbollah har visat uppskattning för att FN äntligen tänker officiellt erkänna Sheeba-gårdarna som libanesiskt, men poängterar att detta inte innebär slutet av Hizbollahs försvar av landet.

Jag tror i alla fall att detta skulle leda till att FN och dess allierade skulle börja pressa Hizbollah alltmer, för att öka spänningen i regionen. Iran hotas, Syrien hotas, och nu är det dags för Hizbollah...

Inga kommentarer: