Politik och mellanöstern: EU-valet och framtiden

06 juni 2009

EU-valet och framtiden

Jag har precis läst färdigt kursen statsvetenskap 1 och gjorde den sista tentan i torsdags. I den sista delkursen togs EU upp särskilt mycket, och för mig har det varit intressant att läsa om EU.
Enligt DN känner fortfarande en av fyra väljare inte till EU-valet imorgon. Jag tror faktiskt att de allra flesta känner till EU-valet. Jag har svårt att tro att så många människor lever i sina egna små lådor som de kallar världen.

Jag har läst en hel del om EU:s historia och ett stort problem har varit integrationsprocessen. Européer har fortfarande svårt att känna samhörighet med EU och Europa i sin helhet. Det är just därför betydligt fler svenskar röstar i svenska riksdagsval än i EU-parlamentsval.

På senare år har EU gått emot att bli mer som en federal stat, som USA. Med ett federalt system innebär det att EU:s medlemsstater blir delstater. Med andra ord blir Bryssel vår nya huvudstad och med tanke på den europeiska elitens tvångspolitik, är det inte många människor som gillar det de ser. För tre veckor sen höll Bilderberggruppen sitt årliga möte i Aten, och det framgick att de hade bestämt sig att tvinga irländarna acceptera Lissabonfördraget. Som ni kanske minns röstade en majoritet av irländarna ner fördraget för ett tag sen. I framtiden kanske vi ser mer av denna tvångspolitik som irländarna nu kommer att utsättas för.

I så fall lär poängen med EU urholkas och det kan leda till att EU:s politiska legitimitet minskar, om européerna tar en mer defensiv ställning gentemot EU. Syftet med EU var att förhindra krig mellan europeiska länder. Detta har sen också utvecklats till en vilja att stärka Europas maktställning i världen. Idén kom under kalla kriget, när man hade USA i väst och Sovjetunionen i öst. EU är idag mer än bara ett ekonomiskt samarbete mellan europeiska länder. EU försöker stifta lagar som ska gälla i samtliga medlemsländer. Handlar lagarna om ekonomiska frågor kanske de går igenom ändå. Men idag börjar EU diskutera integritetsfrågor alltmer. Det har även talats om att censurera Internet. Och då har man gått för långt, tycker jag.

Egentligen har jag inget emot att EU blir ett federalt system. Men EU håller på att bli ett auktoritärt system baserat på tvångspolitik och förlöjligande av "okunniga europeiska väljare som bara hindrar EU:s utveckling". Folk röstade för medlemskap i EU för att stärka rättigheterna, inte för att bli förslavade av den europeiska eliten.
Hur som helst tror jag att EU:s dagar är räknade om inget görs åt detta problem. Folk föredrar frihet före militära allianser och censur på Internet. För att övertyga folket krävs massor av tid för att propagera för slavsamhället som just nu är under konstruktion. Vi har inte kommit dit ännu. Det enda som skulle fungera är nya 9/11 attacker på europeisk mark. Det fungerade i USA. Borde också fungera här.

Hur ska vi vanliga medborgare förhålla oss till EU-valet?
Jag säger så här: Gå och rösta! Det är mycket bättre att rösta än att låta eliten tro att vi inte bryr oss. Det är mycket bättre att rösta nu än att ångra sig sen. Jag själv röstade i förra veckan. Jag röstade på piratpartiet. Vill eliten ta våra rättigheter får de åtminstone kämpa och svettas för det...

Inga kommentarer: