Politik och mellanöstern: Kampen om barnen och kunskap

03 juni 2009

Kampen om barnen och kunskap

För tre dagar sen kom Jan Björklund och Nyamko Sabuni fram med ett nytt lagförslag; att tvinga samtliga barn i grundskolan att få så kallade s.o.s-undervisning (sex och samlevnad) och plus ett antal andra moment som de än idag inte behöver inte vara med på om deras föräldrar bestämt sig så. Den mest intressanta biten av förslaget är just s.o.s-undervisningen, som startade en debatt på newsmill.se.

Det började med att Muhammed Omar kritiserade förslaget och skolverkets regelverk rörande ämnet. Han anser att ämnet "propagerar för promiskuitet". Det har varit många motreaktioner mot Muhammed Omar.

Som jag ser det pågår en debatt på två olika fronter. Först och främst handlar det om barnens rätt till s.o.s-undervisning. Sen har denna diskussion utvecklats till hur undervisningen bör se ut. Bör den utgå från liberala värderingar, eller också delvis konservativa?
Den andra diskussionen handlar om vad Islam egentligen säger om sexundervisningen i skolan, och hur muslimer bosatta i Sverige bör förhålla sig till den.

Utgår man ifrån sina egna värderingar och åsikter blir det hur lätt som helst. Men människor har olika åsikter. Det är just därför folk väljer att diskutera problem...

Utgår man ifrån Islam är det också lätt. Koranen uppmanar oss människor att ständigt söka nya kunskaper. Men Koranen förbjuder också alla utomäktenskapliga fysiska relationer och tillåter inte heller nakenbilder, vilket förekommer på s.o.s-undervisningen i grundskolan. Koranen förbjuder också alla uppmaningar till "otillåtet beteende", vilket vissa kan tycka att s.o.s-undervisningen gör. Muslimer uppmanas att inte ha samlag med någon annan än sina makar, och som de flesta säkert förstår blir detta problematiskt i ett land som inte för allt länge sedan genomgick en sexrevolution.

De som är mest rädda för den liberala synen på sex är de muslimska föräldrarna, för hur kan de vara helt säkra på vad deras barn gör när de inte är hemma? Alla föräldrar vill ju att sina barn ska ha liknande värderingar som de själva har. Många föräldrar blandar också in religionen, och då börjar de ställa religiösa krav på sina barn. De ser olika ut, även bland muslimer. Men principiellt sett är de alla lika.

I muslimska länder är föräldrar inte lika oroade. I de länderna uppmanas inte barn att göra som de vill. Här i Sverige är det annorlunda. Och som alla säkert vet utsätts barn lättare för grupptryck. Enligt många undersökningar genom åren tvingas många minderåriga ha sex p.g.a. att de upplever grupptryck och förväntningar. Detta skrämmer många föräldrar. Även muslimska föräldrar.

Jag vill också säga vad jag själv tycker. Jag har också upplevt pressen. Varje dag släpper massmedierna och företag bomber på mig och andra ungdomar i Sverige. Bomberna är inga riktiga bomber, men faktum är att svenska ungdomar bombarderas lika ofta som Europas städer under andra världskriget. Ni vet säkert också hur det är. Det handlar om olika krav på hur man bör vara och så vidare.

Jag insåg tidigt detta, och därför bestämde mig för att hålla emot. Idag är jag 21 år gammal och har aldrig haft sex. Och jag mår minst lika bra som de gladaste människorna på jorden. Det här har ju sen utvecklats. Först handlade det om en kamp mot grupptrycket. Men sen började det handla om att hela "systemet" är fel. Jag förstod ganska snabbt varför föräldrar brukar vara rädda. Det är ju för att barn är impulsiva. De vet inget fel förrän de begått ett misstag. Föräldrar vill inte att sina egna barn begår misstag, därför ställer de krav. Ibland är det okej om ett barn gör fel, men ibland inte. För många föräldrar är sex extra känsligt, särskilt med tanke på risken för graviditet och könssjukdomar.

Jag vill inte att mina barn ska drabbas av sådana problem, så varför skulle jag utsätta mig själv? Därför låter jag bli, helt enkelt. Jag väntar med det tills jag gifter mig.

Det finns ingen riktig lösning på problemet. Man kommer att tvingas att kompromissa. Till slut handlar det om muslimer ska lämna Islam eller ej. En del muslimer kommer att hålla fast vid sin religion.
Den bästa lösningen är kanske att flytta tillbaka till den muslimska världen, eller vänta tills liberalerna insett hur fel de har. Då kanske de kan ta Europa mot en ny utveckling, något som har med att inse faktum att barn lätt begår misstag och att vissa misstag inte går att åtgärda.

http://www.dn.se/opinion/debatt/slut-med-befrielse-fran-skolans-sexundervisning-1.880500


Muhammed Omars artikel
http://newsmill.se/artikel/2009/06/01/sexualundervisningen-ar-propaganda-promiskuitet

Några motreaktionerna mot Muhammed Omars artikel
http://newsmill.se/artikel/2009/06/02/mohamed-omar-ar-en-sjalvutnamd-expert#comments

http://newsmill.se/artikel/2009/06/02/de-flesta-muslimer-vill-ha-sexualundervising


http://newsmill.se/artikel/2009/06/01/mohamed-omars-fundamentalistiska-deklarationer

Inga kommentarer: