Politik och mellanöstern: Islamofobi

06 september 2008

Islamofobi

Hedersvåld, terrorism, Sharia och extremister. Några ord som förknippas med Islam. Tydligen har folk glömt att hedersvåld begås av vissa kristna, och att ETA är inte är en muslimsk terroristorganisation. Värst är åsikterna om Sharia-lagarna.

Läste Ramadan-bloggen på SvD. Cherin Awad reagerade på Stockholm City's artikel om att "den radikale" Mahmoud Aldebe tänker öppna vårdcentral, och jag håller med henne. För jag ser inte vad som är fel med att öppna en vårdcentral som riktar sig mot 400.000 människor, särskilt inte när statens vårdcentraler ständigt minskar sina resurser.

I City's artikel slår islamofobi-poängen högt. Kanske årets islamofobi-vinnare? För i artikeln grusas återigen muslimska kvinnornas förmåga att kunna ta sig från punkt A till punkt B. Det verkar vara vanligt att tro att muslimska kvinnor är fullt beroende av sina män. Men brukar inte gifta par vara lite beroende av varandra i första hand? Vet inte riktigt, jag är inte gift. Min mamma kan ta sig till sitt jobb...men jag antar att det inte spelar roll för det kanske inte passar islamofobens åsikter och värderingar.

Jag reagerar alltid på sånt här skräp. För var jag än befinner mig på nätet ser jag hur trångsynta och korkade vissa kan vara. Vissa tror helt seriöst att muslimer fortfarande har kamelen som den primära transportmedeln och att de bor i grottor. Seriöst, det här är år 2008, folk borde veta att de allra flesta muslimerna äger bilar och bor i hus. Folk borde även veta att muslimer också innehar egenskapen att kunna agera självständigt.

En sak vet jag iallafall, det var såhär Förintelsen började. Först var det osanna saker om judar som spreds runt, sen började judar mördas på gatorna. Vill vi att det händer igen?

Stockholm City's artikel: http://stockholm.city.se/nyheter/2008/09/04/Radikal_muslim_oppnar_vardcentral/

Cherin Awads inlägg: http://blogg.svd.se/ramadanbloggen?id=9065

2 kommentarer:

Anonym sa...

asså innan du snackar en massa bullshit om att islam är inte en våldsam religion kolla på länkarna efter d så har ja full respekt för dina åskiter om du är lite korkad

http://uk.youtube.com/watch?v=k9qRwv39YCk&eurl=

http://uk.youtube.com/watch?v=EqNs7FNMkp8

ja fattar inte vrf arabar o sånt kmr till sverige o sen lever på akassa o hatar poliser o sånt.. tsk... på den andra videon hör man ju för fan vanliga muslim terroister ...va fan ere få fel på muslimer? replya snäla i din nästa blog :) no offence menar inget illa om muslimer men ärligt...

Ibrahim sa...

Videofilmerna är gjorda av folk som vill trycka ner muslimer.
Det finns en del människor som hatar Islam, och då menar jag verkligen. De gör allt för att "vinna". Vissa av de säger sig vara muslimer och säger att Islam är en ond religion. Tro mig, jag känner flera som gör så.

De flesta som flyttar hit till Sverige utbildar sig och skaffar jobb. Men jag ser inte hur det har med det här ämnet att göra.