Politik och mellanöstern: De liberala argumenten håller tyvärr inte

29 juli 2009

De liberala argumenten håller tyvärr inte

Jag har alltid sett liberalismen som en viktig ideologi i samspelet mellan flertalet olika ideologier. Men som de övriga ideologierna har liberalismen sina hål. Medan diskussionen om manlig omskärelse fortsätter vill jag också vara med. Jag stödjer manlig omskärelse, inte bara för att jag tycker att det är så det ska vara, men för att Allah kräver av oss troende muslimer att låta omskära sina söner. Vill Allah det, ska det helt enkelt vara så. Punkt slut.

Men alla människor tror inte på Allah. Vissa människor ser religion och Islam som ett sett att kontrollera folkmassor, vilket kanske kan sägas detsamma om liberalism, konservatism och övriga politiska ideologier. T.o.m. reklam på TV-rutan används för att påverka våra liv.

Jag har läst mycket om vad kritikerna mot manlig omskärelse har att säga. Jag måste medge att de har en bra poäng...ur den liberala synvinkeln vill det säga, vilket är att människor själva ska få välja vad de vill göra av sina kroppar. Eftersom liberalism är populär bland svenskar, är kritikerna många. Bra, då kan vi diskutera det här. För jag kan göra att det hettar till riktigt mycket bland liberalerna. Jag kan ju exempelvis säga; "men vad tycker ni om vaccineringen av barn". Var ska vi dra gränsen för hur mycket vi får bestämma över våra barn?

Ni som är föräldrar vet säkert att ni måste bestämma regler för att kunna uppfostra era barn. Mina föräldrar bestämde regler för mig och mina syskon. Föräldrar i en familj innehar ingen demokratisk position. Föräldrar är diktatorer vars uppgift är att uppfostra sina barn, om de vill det så att säga. Föräldrar kan strunta i att uppfostra sina barn, men detta kan inte accepteras någonstans på planeten, inte ens av liberalerna. Visst får barnen mycket mer frihet om deras föräldrar struntar i de. Men i det långa loppet, när barnen blir äldre, ställer detta till problem.

Islam och den muslimska tron handlar om livet på jorden och valet mellan paradiset och helvetet efter livet på jorden. Allah gav oss bra saker, och dåliga saker. Sen sa Han: "välj". Under de åren vi lever här (allt mellan tonåren till kanske 120 år om man har tur) får vi välja vad vi vill göra av våra liv här på jorden. Vi kan be fem gånger om dagen och fasta en månad varje år. Vi kan också ta droger, dricka alkohol och slå ihjäl våra medmänniskor. Livet är ett test. För muslimska föräldrar är manlig omskärelse en del av testet. De kan ju låta bli om de vägrar, men en dag kommer Allah fråga de varför de vägrade. Har de bra argument mot Allahs vilja?

Jag vet, många av er tror inte på Allah och Guds existens. Men faktum är att majoriteten av oss människor tror på en Skapare, eller flera. Det sägs att det finns mer än 300 miljoner "gudar" på jorden, de flesta i Sydostasien och i Indien. Det finns många anledningar. Jag kan inte skriva ner samtliga här, för att jag inte kan representera samtliga religioner. Men som muslim kan jag säga att jag känner Allahs närvaro varje gång jag ber och läser Koranen. När jag först började be var det inte så. Jag kände inget. Men när tron växer, förändras allt i livet.

Jag har länge försökt argumentera för varför Islam är sanningen. Alltid är det någon som inte håller med, men det accepterar jag. Hade alla människor konverterat till Islam och blivit troende, hade helvetet inte behövts. Så, Islam behåller sin trovärdighet genom dessa kritiker. Men vi ska inte behöva gå in på det här, för vi behöver inte göra det. Vi kan hänvisa till vetenskapliga studier i stället, som faktiskt sedan flera årtionden sen stödjer manlig omskärelse. Vetenskapen, som är konstruerad av ateister i syfte att försvaga de monoteiska religionerna, börjar stötta dem. Så mycket gör det ont för många religionskritiker.

Allt som är otillåtet i Islam, är dåligt för oss. Allt som är tillåtet, eller ett måste, är bra för oss. Det är vad Islam innebär. Inget som är skadligt tillåts i Koranen. Det är därför bl.a. alkohol och fläskkött är otillåtet. Eftersom manlig omskärelse inte bara är tillåten, utan även ett måste, måste det betyda att manlig omskärelse inte är skadlig. För att prova tesen kan jag hänvisa till de vetenskapliga studierna. Om folk ändå inte gillar det får de leva med det. Om de förvägrar andra föräldrar rätten att bestämma över sina barn kan de i stället fråga sig själva varför de bör ha rätten att bestämma över sina egna barn.

Ni ser, det är så förtryck börjar. Först ville ett antal människor förbjuda muslimska kvinnor bära sjal. Och nu det här. Muslimer börjar fundera över varför icke-muslimer får göra en massa olika saker, medan de själva förvägras rätten att bestämma över sig själva. Jag tror inte att det handlar om medvetet förtryck, utan snarare om rädsla och missförstånd. Folk är alltid rädda för främmande kulturer och traditioner. Det är inte fel att vara rädd. Men folk bör lära sig mer om Islam. Det bor ju en halv miljon muslimer i Sverige, och varje gång måste folk missförstå varandra. Muslimer ser ju de svenska traditionerna, de bor i Sverige. Men icke-muslimer ser inte muslimer, utan fördomsfulla och beslöjade krigsflyktingar. Jag bör undvika att generalisera, men ni förstår säkert vad jag menar.

Jag har bott i Sverige i hela mitt liv och måste säga att inget har förändrats med tiden. Visst var perioden efter terrordådet i USA 2001 jobbig för mig och andra muslimer, men jag vet att de flesta förstår att man inte kan skylla på 1,5 miljarder människor för vad några terrorister gjorde. Bortsett från terrordådet hösten 2001 har annars inget förändrats. Samma missuppfattningar som mina föräldrar fick förklara för 20 år sen, får jag också förklara.

Så, nej. Det bör inte längre handla om anpassning eller assimilation, nu ska det handla om att förklara för alla människor vad Koranen säger. Jag vet att många kommer att fortsätta vara kritiska, men det har jag inga problem med. Det handlar inte om det. Det handlar om att undvika framtida missuppfattningar. Nu vet ni nog varför vi muslimer måste låta omskära unga pojkar. Kan det missuppfattas, eller är allt glasklart?

Inlägget är ett svar på artikeln och kommenterarna på DN.se.

6 kommentarer:

Blogo sa...

Idiot. Du kan inte jämställa liberalism och islam. Liberalism är byggd på verklighet och islam är byggd på tro och vidskepelse.

Ibrahim sa...

Liberalism är en utopisk ideologi, alltså hur världen 'bör' se ut. Jag försökte aldrig jämställa liberalismen och Islam. Jag försökte kritisera liberalismen ur bl.a. muslimsk synvinkel.

Anonym sa...

Så många ord och helt utan innehåll. A sa si eller så! Många liv har tagits med detta argument, men de flesta religoner utgår från något gott, en välvilja mot individen och människorna. Men här menar Ibrahim att så är inte fallet med Islam, det är en oförsonlig gud med hat och illvilja mot individer som inte blivit omskurna som barn. Tillåt mig tvivla och Ibrahim ... du är ute och cyklar

Ibrahim sa...

Så du tror det handlar om hat mot de som inte är omskurna? Tydligen är det du som är ute och cyklar...

Oivind sa...

Visst är många vulgärmänskor online inte emot omskärelse utan det främmande,det har du alldelse rätt i.
Men om du sätter dig in i omskärelse och sexpolitik ordentligt då vet du att dom riktiga motståndarna mot omskärelse endast hatar sexuellt förtryck.
Jag själv tycker det är bissart av politiker att diskutera ytliga saker som slöjval,gay rights osv när viktiga ämnen som stympning av växande pojkars förhud tillåts.
Att dra upp "rasistkortet" varje gång stympning av förhud nämns gagnar inte mänskors redan bekymmersamma förhållande till att diskutera sex.

Ibrahim sa...

Det är därför liberalismen kraschar i diskussionerna om manlig omskärelse. Hur mycket ska man ge föräldrar rätt kontra barnens rätt? Vissa liberaler är emot omskärelse, medan andra kan tänka sig att stödja religiösa föräldrar.