Politik och mellanöstern: SD "överraskar" oss än idag, eller kanske inte

20 september 2010

SD "överraskar" oss än idag, eller kanske inte

Så, nu är valprocessen över och det är nu dags för riksdagspartierna att samtala med varandra. Just nu ser det ut att bli ett samarbete mellan Alliansen och Miljöpartiet. Den största skrällen inatt var att Sverigedemokraterna kom in, trots att det egentligen inte var någon skräll. De flesta förväntade sig detta resultat. Jag förvånades dock över hur lite SD fick. Jag förväntade mig att de skulle skrapa ihop 8-10% av rösterna. Men de får nöja sig med 5,7%.

Det tog inte lång tid innan en av sverigedemokraterna, Kent Ekeroth, började klaga på Sveriges muslimer. Surprise, surprise. Men Ekeroth anser att "troende muslimer inte kan vara svenskar".[1] Det kanske inte är då så konstigt att SD fick ett sämre resultat än vad jag trodde. Det är självklart tråkigt att en massa svenskar som vill vara svenskar istället får höra sådant struntprat. Jag tycker att Kent Ekeroth ska ta och fundera över hur det blir med de infödda svenskarna som konverterade till Islam. Ska de också kastas ut ur Sverige? Men visst, jag antar att den diskussionen redan har hållits... till viss del.

1) http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7816166.ab

http://aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article7814138.ab

Inga kommentarer: