Politik och mellanöstern: Terrorhot mot Europa - sant eller falskt?

30 september 2010

Terrorhot mot Europa - sant eller falskt?

Det har i veckan avslöjats att terrorister har planerat att genomföra terrordåd i minst 4 europeiska städer. De har också haft USA i kikaren. Det sägs också att terroristerna är inspirerade av dådet i Mumbai 2008, och att de är villiga att genomföra liknande då här i Europa. Frågan är; hur mycket stämmer detta?

Under de senaste åren har jag argumenterat att dessa terrorister kopplade med al-Qaida inte är intresserade av att genomföra terrordåd utanför den muslimska världen. Empiriska bevis påvisar detta. Varje dag genomförs flertalet terrordåd i den muslimska världen och dussintals muslimer faller offer. Dag in och dag ut. Månad in och månad ut. År in och år ut. Detta trots att al-Qaida regelbundet hotar västvärlden.

Då och då griper dock polisen i Europa "terrorister" som har varit "i sista sekunden att genomföra sina dåd". Är det ren tur att man lyckas gripa terroristerna precis innan de hinner slå till? Eller är det ett försök att sätta skräck i en hel befolkning? Och vem tjänar på att skrämmas?

För att slippa göra denna artikel allt för lång, är al-Qaida inte alls intresserad av att "mörda icke-troende". Al-Qaidas agenda är att med våld sprida sin egen ideologi, nämligen wahhabismen. Vilket är en 200 år gammal sekt. Och man behöver inte vara en raketforskare för att förstå relationerna mellan al-Qaida och denna skrämselpropaganda. Al-Qaida finansierades med amerikanska skattepengar på 80-talet, och gör det än idag via Saudi Arabien. Ja, Saudi Arabien finansierar al-Qaidas verksamhet. Detta blir tydligare när man inser att wahhabismens starka fäste är just Saudi Arabien.

Adolf Hitler lät bränna ner den tyska Riksdagen, Reichstag 1933. Sen skyllde han på judar och kommunister. Han fick folkets stöd, och snart blev både judar och kommunister bannlysta i Tyskland. Ser ni några likheter med vad som händer idag? Jo, så är det. Makteliten i västvärlden, dvs sionisterna, finansierar al-Qaida för att mörda muslimer i nyckelländer såsom Irak, Palestina, Libanon och Iran, och för att sätta skräck i västerlänningar. Med ett projicerat hot kan sionisterna själva påverka västerlänningarnas politik, dvs att få västvärlden att stötta Israel ännu mer.

Det här är inte allt. Sionisternas dröm är 'Eret'z Israel' - Storisrael, som sträcker sig från Nilen i Egypten till Eufrat i Irak. Det är just därför israeler köper mark i Irak idag. Men hur gör man det möjligt att ta land med våld? Jo, man skaffar stöd från de länderna som utgör normen i den globala politiken, dvs västländerna. För att få det stödet är det ett måste, inte bara ett behov, att projicera ett hot mot det västerländska livet. Och vad passar bättre än en snedvriden bild av en "islamist"?

Mord är strikt förbjudet i Islam. Mördare straffas ofta med döden. Men hur kommer det sig att vissa "islamister" mördar dussintals människor varje dag, i tron om att de hamnar i paradiset? Vilken logik ligger bakom detta? Det är enkelt; de felar. Mord är brottsligt. Oavsett vem som begår det. Frågan är då följande: vad motiverar dessa terrorister? Islam, vilket de bryter mot eller något helt annat? En till fråga. Folk vet ju att det är fel att stjäla, men varför stjäl vissa människor ändå? Det kan vara så att människor inte avskräcks tillräckligt mycket, men det är ju det. Även risken att dömas till döden avskräcker inte terroristerna. Det är inte fel på lagarna, utan på de kriminella.

Jag anser att terroristerna inte är intresserade av att göra något annat än att mörda muslimer de anser är otrogna, inte mot Islam men mot wahhabismen. De som påstår att dessa terrorister jagar andra än muslimer för att döda har fel. Al-Qaida har haft flera år på sig att genomföra dåd i västvärlden, men har inte gjort det. Det är ju bra att västvärlden sluppit terrorn. Men det är verkligen inte bra att makteliten utnyttjar terrorn för att tvinga fram så kallade "terrorlagar" där de inte behövs...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ibrahim! Jag tycker att ditt inlägg är väldigt välgjort och stadig; du har belägg för det du säger! Men jag vill nog ändå påstå att jag tar terrorhot av Al-Qaida på allvar.

Du säger själv att förberedelser för terrorattentat i olika europeiska städer har lite turligt "upptäckts" i tid, och det har aldrig hänt något. Är det flax eller bara bullshit som media har hittat på?

Jag bodde i spanska staden Burgos under 2007. Jag kom hem till min lägenhet som jag delade med några andra spanska ungdomar, och min lägenhetskompis Bea säger att staden har blivit hotad av Al-Qaida. Jag valde då att inte ta bussen eller vistas på köpcenter, just för att det är där jag har hört talats om att det är stor risk för terrorattentat, om man är hotad. Några dagar senare läser jag i tidningen att polisen tagit ett gäng planerande terrorister i ett gammalt hus. Fanns bildbevis på det och allt. Jag tyckte då att det var verkligt, att bilderna fanns där, att storyn var verklig... jag kände mig lättad av att veta att de åkt fast!

Innan 2007, kom inte ihåg exakt vilket årtal det var, var det ett terrorattentat i ett köpcenter i Finlands huvudstad Helsingfors. Var det inte Al-Qaida som fick skulden för det? Jag törs inte svära på att så var fallet, det var länge sedan och det är något som är passivt i mitt minne, men något säger mig att det var så. 2005 var det ett attentat i Londons tunnelbanesystem, Al-Qaida hade anordnat det...

Vad jag vill säga är att jag tycker att du har mycket rätt i det du säger i din artikel, att fördomar mot Islam är enorma och att en muslim inte får mörda. Men jag associerar inte Al-Qaida med Islam, jag associerar dem som extremer som misstolkat Koranen totalt och som skämmer ut hela arabvärlden genom deras sjuka terrorpolitik. Och att de inte gör verklighet av sina terrorhot? Jag tycker att det verkar som om dom ibland gör det, även om hoten ibland inte blir av. Förhoppningsvis är det bullshit att de hotar Europa nu. Jag hoppas innerligt att det är det.

Intressant inlägg!! Ska fortsätta läsa dig.

//Maggi

Ibrahim sa...

Tack för att du uppskattar inlägget Maggi.

Saken är att al-Qaida alltid har haft möjligheten att "kriga mot västvärlden". Kan man kapa fyra amerikanska passagerarflygplan samtidigt, bör man då kunna starta en våldskampanj mot exempelvis hela Europa. Men det har al-Qaida inte gjort.

Dock har polisen i bl.a. Tyskland, Spanien, Storbritannien och några länder till gripit terrorister som alltid var i slutskedet av deras planer. Med tanke på att al-Qaida lyckas genomföra 99% av sina terrordåd i Mellanöstern, måste man utgå ifrån att de europeiska polismyndigheterna har en liten fågel som viskar i deras öron. Eller så är det att en av terroristerna alltid får kalla fötter och väljer att avslöja sig, alltid i slutskedet av planeringarna.

Trots det har man sedan 2001 avslöjat ett fåtal planerade terrordåd. Samtidigt äger flertalet terrordåd rum dagligen bara i Irak. Verksamheten är lika aktiv i Afghanistan, Iran, Jemen osv. Al-Qaida, eller andra extremistiska organisationer har därför inget intresse av Europa och övriga västvärlden.

Al-Qaidas ideologi är wahhabismen, vilket är en 200 år gammal sekt med bas i Saudi Arabien. Saudi Arabien är idag allierad med USA och Israel. När Libanon började gripa Israelspioner under 2008 framkom det att flera stycken av de Mossadagenter jobbade med al-Qaida. Al-Qaida framstår idag mer som en organisation som håller på med etnisk rensning, och med tanke på att Iraks befolkning minskat med 5 miljoner sedan krigets start 2003 är det just det vad al-Qaida håller på med.