Politik och mellanöstern: 1,5 miljarder människor har klarat sig rätt bra utan att behöva skaka hand

18 februari 2010

1,5 miljarder människor har klarat sig rätt bra utan att behöva skaka hand

För inte så länge sedan nekades en man ett jobb för att han vägrade skaka hand med den kvinnliga arbetsgivaren. Mannen valde att anmäla händelsen som diskriminerande, och han vann. Detta har lett till en ny diskussion om hand-skakningen.

På senare tid har jag börjat arbeta utifrån en ny teori; att västerlänningar i allmänhet är bakåtsträvande för att de fortfarande vet inget om en 1400 år gammal religion. Ni har åkt till månen, men begriper fortfarande inte på så simpla normer och regler som Islam står för. Varför är det så? Jag vet inte.

I den muslimska världen får män inte skaka hand med kvinnor som inte är deras systrar, mammor eller nära i släkten. Givetvis följer inte samtliga muslimer den här regeln, vissa ignorerar den. Men majoriteten gör det. Och de har aldrig haft problem med det. Vissa icke-muslimska svenskar klagar på att de inte vill ha kollegor som vägrar skaka hand, för att det ska vara "respektlöst på vissa sätt". Men i den muslimska världen anses det ibland vara respektlöst att kräva skaka hand med en främling. Kulturella skillnader. Sånt säger vi vara bra på att hantera. Så gör det då.

Tragiskt nog verkar det finnas en hop människor som bara älskar att klaga på muslimer. Så dessa debatter om "vi och muslimerna" lär fortsätta och risken finns att de intensifieras.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6630504.ab

10 kommentarer:

Anonym sa...

skillnaden är att muslimernas regler för hälsningar kommer från en påhittad gud, vi skakar hand eftersom det är ett trevligt sätt att hälsa på en annan person. Dessutom skakar man hand i alla andra delar av världen, men eftersom islam har fastnat i medeltiden blir det lätt problem.

Jag vill inte klaga på muslimer, jag vill klaga på alla som är kvar i medeltiden och vägrar följa med i världens utveckling på grund av religiös tro. tyvärr är det bara muslimer som detta gäller.

Anonym sa...

I grund och botten handlar det om att en människa blivit behandlad annorlunda för denna människa råkade vara kvinna. Är det också okej att inte hälsa på en människa för att denne råkar vara mörkhyad eller gay? Jämställdhet måste gå före religionsprinciper!

Ibrahim sa...

Påhittad Gud? De allra flesta människor på denna planet tror på en Gud eller flera. Glöm inte att sekulära och ateister är i minoritet. Så, det är rätt många människor du gör dig ovän med.

Det finns hundratals kulturer runt om i världen där man inte skakar hand, utan gör något annat när man hälsar. Så varför ska vi följa just den västerländska traditionen? Varför inte följa den muslimska? Eller någon annan?

Islam är inte i medeltiden. Islamkritiker är det. Islam är tidslös. Fungerar när som helst, var som helst.

Jag vet inte hela historien, så jag kan ju egentligen inte svara med säkerhet. Men har man förklarat för en person varför man inte vill skaka hand, bör det finnas förståelse mellan de. När man är i interaktion med andra människor brukar man tänka på deras traditioner.

Man går ju inte fram till en muslim och bjuder på fläskkött, just för att man vet att denne person högst sannolikt inte äter det. Har folk plötsligt glömt detta bara för att det finns ett tillfälle att klaga på muslimer?...

Anonym sa...

bara för att de flesta på jorden tror på en gud betyder det inte att det finns någon gud, och med tanke på att vi tidigare hittat på åskgudar och havsgudar och solgudar som vi inte längre tror på så tycker jag att det är tydligt att människan hittat på även kristendomens, judendomens och islams gud.

Islam är tidlös? så hedersmord, kvinnoförtryck och homofobi är alltid accepterat och fungerar var som helst, när som helst?

Även om man förklarar varför man inte vill skaka hand tycker jag hon är berättigad att neka honom praktikplats. Om en arbetssökande sa till mig att han inte fick skaka hand med mig eftersom poseidon förbjöd det, skulle jag börja undra hur det stog till i huvudet på honom. Att han inte tar mig i hand är egentligen skit samma, det är hans kritiska tänkande jag har problem med.

Ibrahim sa...

Jag såg en dokumentärfilm för ett par år sedan som påstod att Buddha kan ha varit en profet som sänts ner av Allah. Det här kan innebära att många profeter kan ha misstolkats och blivit dyrkade som "åskgudar" osv. T.o.m. Jesus blev misstolkad - han ville att folk skulle dyrka Den Allsmäktige, men det slutade med att han själv blev dyrkad.

Bara för att vissa religioner försvinner betyder det inte att alla religioner har fel. Som muslimer ser jag alla religioner förutom Islam som felande, men de allra flesta religioner har något som faktiskt stämmer överens med Islam, i synnerhet den originella Judendomen (tiden innan sionismen) och Kristendomen.

I Koranen står det att i Allahs ögon är män och kvinnor jämlika. Eftersom det står så, utgår vi ifrån att Sharia lagarna ger kvinnor lika mycket rätt som männen, men inte som liberalismen ger. Sen finns det också olika tolkningar av Koranen, och vissa är väldigt tveksamma. Hedersmord sker i hela världen, även bland ateister och kristna. Tvärtom, Islam bekämpar hedersmord. Profeten Muhammed (frid över honom) var särskilt tydlig på den punkten. Synd att så många människor än idag inte fattar det.

Angående homofobi kan jag inte säga mycket. Det finns olika definitioner av "homofobi". Även om Islam är strikt angående homosexualitet anser jag inte att den religionen har en fobi mot den. Islam är helt enkelt strikt på den punkten, och det finns skäl till det. Det anses och ÄR onaturligt.

Jag tycker att det är viktigt att muslimska ledare diskuterar den här frågan om huruvida muslimer ska få skaka hand med västerlänningar eller ej, med tanke på västvärldens traditioner. Det är väldigt viktigt med ömsesidig respekt, och på den punkten har även muslimska ledare felat. Jag är ju inte tillräcklig kunnig i Islam för att få färda en 'fatwa'. Men jag kan tänka mig att Islam ger en muslim i icke-muslimskt land rätt att tänja lite på reglerna, så länge han/hon fortfarande är inom ramarna. Islam handlar ju även om att kunna leva sida vid sida andra religioner och traditioner.

Anonym sa...

med åskgudar menade jag inte att man dyrkade en människa och sa att denne var en åskgud, jag menade att eftersom man inte visste var åskan kom ifrån antog man direkt att det var en gud som slog med en hammare på himlataket (eller nåt liknande). Senare förstod vi ju att åskan var ett helt naturligt väderfenomen, och därför gav vi upp tron på åskgudar. Anledningen till att vi inte klarar av att släppa på de religionerna vi har kvar är att de religiösa klämmer in sin gud på alla de ställen vetenskapen inte har ett bra svar. "hur uppstod universum, och vad fanns innan universum?" "AHA! vetenskapen vet inte helt säkert, då säger vi att det var gud som gjorde det!" det är löjligt och barnsligt helt enkelt.

"Som muslimer ser jag alla religioner förutom Islam som felande" det finns alltså inte en chans att du har fel? väldigt öppensinnat av dig.. Du vet väl att muslimer, kristna och judar alla dyrkar samma gud? problemet är att det var flera människor på medeltiden som sade sig vara guds springpojke. Moses var ju faktiskt först med denna idén, sen kom jesus och sa att han var guds son, några hundra år senare kom muhammed och sa att han var guds profet. Som en annan härmapa... hur vet du att muhammed talade saning och inte jesus eller moses?

"Det anses och ÄR onaturligt." okej, jag måste nog förklara för dig vad ordet naturligt betyder. om någonting förekommer i naturen, dvs att det inte är artificiellt, så är det naturligt. Om homosexualitet var ett val man gjorde så kanske du skulle ha en poäng, men faktum är att människor föds hetero, homo eller bisexuella. Homosexualitet förekommer även bland många andra djur, det är bara att googla! Antingen är något artificiellt, till exempel läsk eller silikontuttar, eller så är det naturligt, till exempel träd, vind, heterosexualitet eller homosexualitet. bara för att homosexualitet inte är vanligt betyder det inte att det är onaturligt. Att vara vänsterhänt är väldigt ovanligt, är det onaturligt?

Homosexualitet må anses onaturligt inom islam, eftersom islam, som sagt, är kvar på medeltiden.

Ibrahim sa...

Religion är ju tro. Och visst hade folk svårt att förstå varför det exempelvis åskade, men du ska veta en sak. Det finns fortfarande en del som tror på asagudarna. De är få, men de finns. Religiös övertygelse kan inte kastas omkull p.g.a. teknologisk utveckling, för så vitt jag vet bygger de flesta religioner på de profeter Allah sände ner till jorden. Många av dessa har ju förändrats, och dessutom har alla förutom Islam misstolkat Allahs budskap.

Moses sändes ner av Allah. Jesus sändes ner av Allah. Mohammed sändes ner av Allah. Samma gäller de över 40.000 profeter enligt Koranen (124.000 säger vissa som tolkat Koranen). Det står klart och tydligt i Koranen att alla samhällen och civilisationer har fått besök av Allahs sändebud. Så, det är inget konstigt att det finns religioner överallt, om än misstolkade.

Allah skapade grisar, men han förbjuder oss från att käka fläsk. Så, han skapade homosexualiteten, men han förbjuder oss från det. Varför? Jo, för att det är en test. Livet är ett stort prov. Att det förekommer i naturen gör inte det okej. Rovdjur dödar andra djur, visserligen för att få käk eller försvara sitt territorium, men för oss människor gäller hårdare regler om när man får döda andra människor (enbart i självförsvar).

Det är bara liberaler som anser att religioner är bakåtsträvande. Jag är inte förvånad. Man ser ju vilka ledare liberaler representeras av idag (läs George W Bush osv). Jo, han representerar liberalism. Han är sekulär så in i helvete, trots att han kallar sig kristen. Frimurarordern är en sekulär organisation.

Anonym sa...

Detta blir min sista kommentar, för jag inser nu att du är "beyond hope".

För det första, vad fan har George Bush med denna diskussion att göra? För det andra: George Bush, en sekulär liberalist????? har du gömt dig under en sten de senaste 10 åren? George Bush hade bibelstudier i vita huset, han bad varje morgon och varje kväll, han sa att guds vilja var en del av hans utrikespolitik, han förbjöd stamcellsforskning på grund av hans religiösa tro. Sekulär my ass.

Att gud skapade homosexualitet som ett test är ytterligare en löjlig bortförklaring och det visar att gud är ganska korkad. DU tycker att bögar är äckliga och onormala, därför hittar du på att gud bara skapade homosexualitet som ett test, det är inte något som EGENTLIGEN är naturlig och accepterat. Och om gud gör vissa människor homosexuella är det ju inte ett test! Då är de människorna homosexuella och kan inte göra någonting åt det! Som jag sa, homosexualitet är inte ett val, man föds homosexuell.

"Att det förekommer i naturen gör inte det okej" Så du medger att det är naturligt?

Du säger att alla utom islam har misstolkat guds budskap, du säger att gud sände ner tusentals profeter... Min fråga är HUR vet du detta? jag skiter i att du säger att islam är den sanna religionen, jag bryr mig bara om varför du tror på det och hur du fick reda på den informationen. Du kommer självklart svara "koranen."

Vet du vad? Jag har en bok som berättar om en kille i england som går i en trollkarlsskola och lär sig magi med sina kompisar, tydligen fins det en gömd trollkarlsvärld som vi inte vet om! Varför tror du inte på den boken?

Bara för att det står i en väldigt gammal bok gör det inte sant.

Fortsätt att tro du, jag VET hellre.

Ibrahim sa...

George W Bush innehar den 33:e graden (av 38 möjliga) inom frimurarordern. Han är så sekulär att du kan bunta ihop hela svenska riksdagen utan att komma upp till hans nivå. Ja, han läser Bibeln. Ja, han har klagat vid Klagomuren ett antal gånger. Vem vet? Han kanske också läser Koranen och tror på Buddha. Men det är sekularismen som gäller inom den sionistiska agendan.

Sionismen och frimurarordern försöker bekämpa religionerna, med sekularism. Det är de som ligger bakom Charles Darwins arbete om evolutionsteorin. De bär den sekulära fanan högt för att sprida anti-religiös propaganda. Deras slavar är också sekulära, oavsett om de ber 5 gånger om dagen eller läser Bibeln varje kväll. Varför? För att de sekulära kräver omrevidering av de heliga texterna. Går man med på det, betjänar man de sekulära intressen.

Koranen är den sista heliga texten på jorden, sänd ner av Allah. Det kan även vanliga historiker bekräfta.

Jag ska säga såhär: du vet nästan inget. I alla fall när det kommer till religionerna och Satans kamp mot de. Dessutom verkar du ha förvånansvärt för lite koll på vår historia.

Alla människor föds med vissa egenskaper. Vissa kan inte låta bli att käka äpplen och andra vill bli astronauter. Även om man föds som homosexuell, är detta bara en egenskap. Och det är så det är helt enkelt.
Vissa föds med handikapp och andra sorters fysiska och psykologiska begränsningar. Men klarar man av att leva livet utan att klaga har man garanterats en plats i paradiset. Det är så det är, Allah vill testa oss. Han vill att vi ska acceptera de svåra momenten i livet och fortsätta tacka Allah. Även om en familjemedlem ska man tacka Allah, för att Han ger liv och tar liv och Han vill att vi ska förstå det. Livet handlar inte om att man ska göra som man själv vill och sen skita i resten. Man får göra vad man vill, men inom de ramar att man fortfarande förstår den makten Allah besitter.

Föds man som homosexuell är det meningen att man ska försöka undvika att göra fel. Det är en test. Jag går tillbaka till det där med att Allah skapade grisar, men ändå förbjuder oss från att äta fläskkött. Allah ger oss valfriheten, men Han säger; gör rätt. Så enkelt är det.

Jag förväntar mig inte att alla människor ska följa Allahs budskap. Han skapade ju helvetet, så det finns ju säkert en användning för det...

Anonym sa...

Markussa det finns visst en Gud och det står i Bibeln(och säkert också i Koranen) "saliga är de som är medvetna om sitt andliga behov"
"saliga är de som törstar efter rättfärdighet"
för inte så länge sen läste jag en Amerikansk rapport om att människor som lever ett andligt liv alltså är religiösa lever längre är lyckligare och är mer toleranta mot andra grupper och har en tendens att känna inre frid.
min kristna tro är så pass stark att jag känner mig trygg i mig själv och känner heller inte den där rädslan mot Muslimer som kristna Sionister gör.
med tiden har jag blivit mer religiös och även mer tolerant mot andra grupper men förut när jag var yngre och hjärntvättad med Ateistisk propaganda så måste jag vara ärlig och erkänna att jag kände sån enorm rädsla för Muslimer men inte idag eftersom Jesus har stärkt mig och jag har bättre självförtroende och bättre självkänsla idag än när jag var Ateist och trodde på Feminism Humanisterna och Sionism och annat skit som höll på krossa mig inombords.
jag är som sagt en mycket lyckligare människa idag och det är tack vare tron som stärkt mig som människa.
precis som jag har min kristna tro så respekterar jag Muslimen som har sin tro.
jag följer det som står i NT att man ska inte hata man ska älska sina medmänniskor eftersom hat leder bara till en enda sak och det är att man förgör sig själv man går under i sitt eget hat.
tror du att Judiska Sionister i Israel innerst inne är lyckliga jag skulle inte alls tro det med tanke på det hat de besitter gentemot Muslimer och Kristna.
de arbetar på sin egen undergång när de hatar så mycket men de inser inte det tills det är försent.
hade de Kristna i Libanon som utförde morden i Sabra o Shatila haft en stark tro på Jesus och hade varit trygga i sig själva så hade de aldrig fallit i den Sionistiska fällan.