Politik och mellanöstern: "En rödgrön regering kommer att kräva att USA avvecklar alla sina militärbaser utanför USA."

25 maj 2010

"En rödgrön regering kommer att kräva att USA avvecklar alla sina militärbaser utanför USA."

Det här läste jag tidigare idag. Jag började fundera först på varför de rödgröna skulle säga något sådant. Vad tjänar de på det? Det andra jag funderade på är varför aftonbladet lät den där "expertens" analys av en sådan verklighet återkomma i varje stycke i artikeln som publicerades.

USA motiverar sina militärbaser med att världen annars kommer att brinna ner av anarki. Det må vara sant då världens starkaste nation ska diktera lagar och regler. Men även om denna nation styrs av kriminella skurkar? Och hur stark är denna nation idag?...

Angående valet nu i höst, jag har ännu inte bestämt mig vilket parti jag ska rösta på. Jag funderar på att rösta blankt då de allra flesta partier verkar vara korrupta av ideologisk trångsynthet och simpelt röstfiske. Men jag gillar detta initiativ (om jag får kalla det så i dagsläget). Men varför ska "experter" alltid försvara ett imperium som är på väg att förfalla? Och är det inte bättre om alla stater nu får chansen att försvara sig själva. Den här "experten" verkar ha glömt att vi lever i en värld där FN i fortsättningen lär existera, och där internationell rätt fortfarande respekteras i viss mån.

Men visst, lever man allt för mycket i Israels värld kanske man har tappat det hoppet, när man ser brott efter brott begås utan att omvärlden bryr sig att bestraffa de.

Den kände "Hollywood-generalen" David H. Petraus kommer nog snart hamna i blåsväder. Jag vet inte om han slipper det, men jag tänker på en artikel The New York Times skrev angående ett 7-sidigt dokument som några anonyma medarbetare i Pentagon och Vita Huset kommenterat. Dokumentet påstår att USA måste ägna sig mer åt hemlig krigföring, utanför Irak och Afghanistan... alltså i de länder USA inte officiellt är i krig med.

Hur som helst, beroende på om det blir en skandal eller ej kan man avgöra hur bra massmedierna fungerar, och om de gör sitt jobb. Jag tycker åtminstone att den här "experten" intervjuad av aftonbladet borde ha några ord att säga om hur pass mycket osäkerhet USA sprider med sin paranoia till krigföring mot "terrorister" som inte ens existerar.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7185783.ab

http://www.nytimes.com/2010/05/25/world/25military.html?hp

Inga kommentarer: