Politik och mellanöstern: Lars Vilks är en terrorist - Del 2

12 maj 2010

Lars Vilks är en terrorist - Del 2

Jag måste tacka för alla kommentarer. Jag tycker att det är lättare att skriva en ny artikel i stället för att skriva ett inlägg till den förra.

Varför är Lars Vilks en terrorist? Jag tycker att jag redan förklarar rätt bra varför han är det i den första artikeln. Definitionen av en "terrorist" är en person som använder våldsamma medel i syfte att påverka den politiska strukturen i ett land, i en region eller i hela världen. Med tanke på hans envishet i att visa olämpliga bilder måste man dra slutsatsen att våld är precis vad han söker. Det är därmed ingen skillnad på att spränga sig i luften, släppa bomber med stridsflygplan eller kränka 1,5 miljarder människor trots när de säger "sluta, det räcker nu".

Al-Qaida är en pro-sionistisk terroristorganisation som stöttar Israel. Det är exakt därför al-Qaida angripit nästan vartenda muslimskt land på planeten, men väljer att fortsätta skona Israel. Det finns alltså inga "muslimska terrorister", då muslimer varken får mörda människor eller genomföra terrordåd mot sina egna bröder och systrar. Antingen är man pro-sionist, eller en troende muslim som beter sig på ett civiliserat sätt.

Yttrandefrihet? Vem vågar förneka Förintelsen? Väldigt få människor eftersom det inte finns något som heter "yttrandefrihet". Jag förnekar inte Förintelsen, så ta mina ord fel nu. Men jag är realist och vågar erkänna när jag ser sanningen. Man kan bli fängslad av att förneka Förintelsen. Anser ni inte att det strider mot "yttrandefriheten"? Eller handlar det hela bara om att kränka muslimer?
Yttrandefriheten är ett politiskt vapen västvärlden använder mot den övriga världen. "Vi ska sprida demokrati i Irak" säger man. Ja? Och sen då? 1 miljon mördade irakier (tack vare al-Qaida) och e korruptionsfylld regering är resultatet.

Ta mig inte på fel sätt. Jag föddes i Sverige och ser mig själv som svensk. Men eftersom jag också är muslim är även Islam viktig för mig. För er som inte ser detta, tvingas jag och alla andra svenska muslimer välja, mellan Sverige och Islam. I denna värld är religion viktigare än stat, så det är en självklarhet att man väljer att försvara Islam. Men Sveriges lag är baserad på de monoteistiska religionerna, även på Islam. Så, man kan faktiskt försvara båda, fram tills familje-, alkohol- och yttrandefrihetspolitiken. Därefter måste man göra ett val.

Jag tycker att det är dags att pajaser slutar kränka Islam. Så länge Lars Vilks kränker Islam tänker jag fan stötta även de som slår ner honom av ilska. Egentligen bör de ignorera honom, men vad kan man göra när denna "demokratisk" värld massakrerar muslimer i den muslimska världen, och förtrycker muslimska kvinnor i västvärlden? Detta förtryck har placerat oss muslimer i ett hörn. Vi förtrycks och förtrycks såsom Gaza-borna förtrycks. Till slut når vi bristningspunkten. Vill ni vänta på den, eller göra något konstruktivt i stället?

Det är så trendigt att klaga på Islam idag. Oj, vad modiga ni är. Försök klaga på Judendomen ni, så får vi se vad denna "yttrandefriheten" verkligen går för...

Det är dags med lite ordning och reda i det här landet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vilks-overfallen-under-forelasning-1.1092322

11 kommentarer:

Anonym sa...

Salam broder Ibrahim,

Jag uppskattar din uppriktighet och tar dig till mitt hjärta.

Det framstår för mig som naturligt mänskligt och rättfärdigt att reagera med vrede och uppror när profeten (saw) dras i smutsen.

Gränsen måste dock dras vid att ej gå till handgripligheter som vissa av studenterna tyvärr provocerades till.

Sverige och svenskarna har en lång och demokratisk rättvisekamp utan våld bakom sig och står i detta som förebild på de fattigas och förtrycktas sida.

Sverige ger oss trygghet i familjebildningen och sociala möjligheter till utbildning och arbete.

Det får vi aldrig ställa åt sidan i analysen inför enskilda terrorister som Lars Vilks.

G/Mohammad

Anonym sa...

Sanningen på spikhuvudet. Jag är inte muslim men ser och förstår vad som händer i min omgivning.

Frågan man bör ställa sig och som du helt riktigt ställer i texten är varför man sällan eller aldrig ser någon som smutskastar judendomen på samma sätt?

"-Judasimen är ingen religion - det är lagar, religioniserade" som Moses Mendelsohn en gång sade.

Anonym sa...

Hej och tack för en ytterst intressant inställning till våld och yttrandefrihet samt demokrati,Jag läser i din profil att du pluggar PS bl.a och blir lite konfunderad över din ovilja att förstå demokratins principer,"tycker det är ok att puckla på folk? (som iofs påvisar en relativt smaklös konstyttring)Det må så vara att vilks skändar er profet,men detta sker ju dagligen åt andra hållet,av kristna värderingar, hindu, judaism,etc.du säger samtidigt att 1,5 miljarder människor kränks av tecknade serier!? av dåligt utförd konst!? av tecknade filmer!?Jag kan rada upp ex antal ganska pinsamma sk kränkningar men jag antar det ovanstående talar för sig självt.1,5 miljarder människor säger du,Nja jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara en sådan uppslutning och att så många muslimer skulle ha en så lättsårad och lättkränkt religiös personlighet att de måste, till varje pris,med hot våld och verbal smutskastning, skydda denna omtalade profet.Jag har många vänner och bekanta som bekänner sig till islam. Som aldrig skulle gå på din eller dina likars linje.Ni som i en tydligt nedåtgående spiral underminerar den större delen av den islamska världens förtroende runt om i världen.Ni förstör så enormt mycket genom att sanktionera våld och hot som värsta kriminella organisationen.Vad gäller påhopp på judendomen och tystnaden och rädslan som verkar finnas inför det har ju sina orsaker.skulle också vilja se en mer nyanserad debatt där.mvh jj

Ehsan sa...

Ett bra och ärligt inlägg.

Jah Hollis sa...

Det verkar ju väldigt konstruktivt att slå folk man inte delar åsikter och religion med på käften. Det är på så vis vi aldrig får någon lösning på problemen bland annat i Mellanöstern. Tjafs om vem som har den bästa och riktigaste religionen har aldrig lett till någon bättre värld. Behåll du din tro för dig själv och låt oss som inte delar den tycka och tänka precis vad vi vill.

Ibrahim sa...

Många säger att de vill att vi muslimer ska hålla vår tro för oss själva, och det gör vi. Men hur ska vi kunna göra det fullständigt när pajaser som Lars Vilks ständigt kränker oss? Låt vår tro vara i fred!!!

Annars kan man dra till en annan planet. Jag föreslår någon av de bortom Mars. Gravitationen på de planeterna lär vara till godo för hjärnaktiviteten för vissa personer.

Anonym sa...

Du kan inte snacka ett skit om att någon annan skall dra någonstans.

Detta ÄR vårt land, du är gäst. Oavsett vad du själv än råkar tro och vad som för tillfället är politiskt korrekt.. Om någon bör dra någonstans är det du: Vi åkte aldrig till ditt land och ställde krav på att du skall anpassa dig, men det är vad du gör mot oss.

Om jag skulle bo i vilket land du nu än kommer ifrån så får jag anpassa mig därefter, så visa samma jävla respekt.

Sen precis som jag inte är kines om jag så bor i Kina hela mitt liv, jag är inte arab om jag så bor i mellanöstern hela mitt liv. Likadant så.. Ja, gissa!

Respekt som du eftersträvar.. Är något man förtjänar och du har verkligen visat dig ovärdig.

Zulgarnieh sa...

Förbanna inte idolerna de sätter upp vid sidan av GUD, så att de inte hädar och förbannar GUD av okunnighet. Vi har smyckat alla gruppers gärningar i deras ögon. Slutligen återvänder de till sin Herre, då Han informerar dem om allt de har gjort.
6:108

När en del muslimer tar till fel handlingar och förbannar en person för sina åsikter så leder till att han förolämpar gud och koranen.
Dessa handlingar bjuder en person till att förolämpa islam

Det ska inte finnas något tvång i religion; den rätta vägen är nu tydlig från den felaktiga vägen. Den som fördömer djävulen och som tror på GUD, har det starkaste förbundet i sina händer; ett som aldrig brister. GUD är Den Som Hör, Allvetande.
2:256
Han har valt sin väg, om gud vill straffa någon person så gör han det men när en så kallad troende bestämmer sig för att till våld för att straffa någon person så har han upphöjt sig själv och tror att det är guds mening, det var så korsfararna trodde "gud vill det".

Iyad sa...

Denna föreläsning som hölls nyligen i Skövde högskola är bra att diskutera.

http://www.hikma.se/?p=p_407

Iyad sa...

Dessa muslimer borde inte ha givit Vilks uppmärksamhet. Faktum är att Koranen förbjuder att närvara med sådana personer. Fick ett mail för någon dag sedan om detta som jag citerar nedan:

"Vad säger Koranen om händelsen

med Lars Vilks i Uppsala universitet



Den 12:e maj 2010 höll konstnären Lars Vilks ett föredrag vid Uppsala universitet om yttrandefrihet under rubriken ”Konst kan i själva verket inte vara annat än våld, grymhet och orättvisa”, händelseförloppet som följde har inte passerat någon obemärkt. Detta lämnar en i undran om vad Islam och Koranen egentligen säger om förhållandesättet i situationer som denna.

1. När det talades om Lars Vilks föreläsning, skall en muslim varken visa intresse eller bry sig.

Gud säger i Koranen (28:55):

”Och när de hör lättsinnigt tal, drar de sig undan.”

Gud säger också (23:1-3):

”DET SKALL gå de troende väl i händer;dem som ber med ödmjukt sinne,som drar sig undan när de hör lättsinnigt tal.”

2. Det är absolut förbjudet att gå ditt och vara med:

Gud säger i Koranen (25:72)

”[Den Nåderikes sanna tjänare är] också de som inte vittnar falskt och som, när de träffar på [människor inbegripna i] lättsinnigt tal, går vidare med värdighet.”

Vad frasen "vittnar falskt" innebär enligt islamiska lärde är att de varken svär falskt (dvs. i uttryckets vidaste bemärkelse, talar osanning) eller i vetskap om rätta förhållanden, inte deltar i företag som baseras på lögn och falskhet.

3.Om man mot förmodan ändå hamnar där, borde man lämna platsen utan att varken höja sin röst eller använda våld:

Gud säger i Koranen (4:140):

”Det har uppenbarats för er i Skriften att ni inte skall sitta med dem som ni hör förneka och skämta om Guds budskap, om de inte övergår till andra samtalsämnen.Annars blir ni likt dem. Gud skall samla förnekarna i helvetet och med dem hycklarna.”

Gud säger också (Koranen 6:68):

”OM DU ser människor [i lättsinne] ge sig in i en diskussion om Våra budskap, dra dig då ifrån dem till dess de övergår till andra ämnen; och om Djävulen skulle få dig att glömma [detta], stanna då inte i sådana ogudaktiga människors sällskap, då du påmint dig [din plikt].”



4. Det kunde istället sägas medan man lämnade platsen: "Vi får svara för våra handlingar och ni får svara för era handlingar. Fred över er! Vi söker inte sällskap med dem som inte känner sanningen!”



Gud säger i Koranen (28:55)

”Och när de hör lättsinnigt tal, drar de sig undan och säger:

"Vi får svara för våra handlingar och ni får svara för era handlingar.

Fred över er!

Vi söker inte sällskap med dem som inte känner

[skillnaden mellan rätt och orätt].”



Detta är vad Koranen befaller muslimerna. Hur mycket det än sårar och upprör muslimer får sådan inte förekomma. Det ger varken nytta för muslimerna vars rykte redan hänger på en skör tråd, eller för icke-muslimerna som oroas och bildar sig en fel uppfattning om islam via muslimer. Varje muslim är skyldigt att fråga sig om han eller hon verkligen följer vad Koranen säger?!


Islamiska forskningscentret
Box 11307, 404 27 Göteborg

www.al-islam.se"

Anonym sa...

http://muhammed.nu/Articles/ViewArticle.aspx?ArticleID=123