Politik och mellanöstern: Fp:s skolpolitik bidrar till ökad segregering

02 februari 2009

Fp:s skolpolitik bidrar till ökad segregering

Christer Nylander (Fp) har lagt fram ett förslag: stoppa matematikundervisningen på arabiska. Luktar SD på långt håll måste jag säga.

Nu undrar jag hur Christer Nylander tänker. Varför ska man stoppa något som fungerat så bra? Jag växte upp i förorten och har träffat många nyanlända människor som vid de tillfällen inte kunde tala svenska. Så, de fick studera i de språk de begrep sig på. Och det har fungerat jättebra.

Enligt vad jag hört är det mycket bättre att studera i svenska och på sitt modersmål, och de eleverna som gör det lär sig mycket mer på kortare tid jämfört med de som föddes här i Sverige.

Fp:s förslag är verkligen en frågeställare. Undrar verkligen hur Christer tänker. Det här är verkligen inte en rätt väg att gå om man är för globaliseringen, vilket jag utgår ifrån då folkpartister är just liberala.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=879631

Inga kommentarer: