Politik och mellanöstern: IPRED och billig skolpolitik

26 februari 2009

IPRED och billig skolpolitik

IPRED-lagen gick igenom. Förvånad?! Nej, tänkte väl det. Nej-röstare lär ju annars mobbas av sina kollegor. Så, nu är Sverige officiellt en polisstat, som igår gick vidare till skolpolitiken för att avskaffa kårobligatoriet och kanske också sänka studiestödet från 6 till 4 år. Enligt DN kan man fortfarande få ut ytterligare 2 år om man läser längre utbildningar, men då betyder det att förslaget är helt onödigt, eller?

Att kårobligatoriet avskaffas är ju bra. Jag slipper betala 350 kr för varje termin. Dessutom gillar jag inte vara inskriven hos föreningar, det är ju vad en polisstat vill. Men problemet är att kårerna istället får 105 kr för en helårsstudent, från staten. Då jag betalar 700 kr per år är det för lite. Så, det blir ju lite mer demokratiskt i början när studenter slipper tvingas tillhöra kårer/föreningar, men i det långa loppet förlorar studenterna inflytandet. Eller så får de sluta med festerna helt enkelt...

Då jag läser ett program på 3 år påverkas jag inte av den sänkta gränsen för studiestöd, men jag kanske ska läsa masterprogrammet efteråt, och det är ju på 2 år. Det framgår inte av artikeln om jag isåfall skulle få studiestöd för det andra året eller ej. Skulle inte vara kul att tvingas jobba bara för att vi styrs av inkompetenta "politiker"...

http://aftonbladet.se/nyheter/ipred/article4499957.ab


http://dn.se/nyheter/sverige/fyra-ar-kan-bli-ny-grans-for-studiestod-1.807931

http://dn.se/ekonomi/karobligatoriet-avskaffas-1.807371

Inga kommentarer: