Politik och mellanöstern: Terror-rättegång?

02 februari 2009

Terror-rättegång?

En 44-årig svenskpalestinier togs alldeles nyligen inför rätta misstänkt för att ha stöttat Hamas ekonomiskt. Nu vet jag inte om han gör det, men om han nu gör det, vad är fel med det?

Såvitt jag vet skickar 'Livets ord' massvis med pengar till Israel i syfte för att stötta den israeliska militären. Varför dras inte Livets ord inför rätta?

Nej, säger man. Israel är inte terrorstämplad, men det är Hamas. Det visar väl bara hur pass mycket Pentagon styr Sverige. Glöm inte bort den där avvisningen med CIA på Bromma flygplats 2001. Att Hamas (en motståndsorganisation) terrorstämplas men inte Israel (en terroriststat som tillämpar apartheid lagar) är ju enbart till för att stärka Israel i en region full med motståndsorganisationer, som skapats i en respons mot israelisk terror mot oskyldiga människor. När Sverige tar efter den pro-sionistiska politiken får vi samma skräp här i Sverige, som man redan har i USA.

Dessutom är jag lite förvånad över timingen. Detta kan inte vara en slump eller en tillfällighet.

Sen är det lite mer som intresserar mig i det här.

"Vice chefsåklagare Agnetha Hilding Qvarnströms sakframställan utvecklade sig till en föreläsning om Hamas historia, ideologi och ledarskap.

Hon framhöll att Hamas etablerat sig genom våldshandlingar och att organisationen har "självmordsbombare som signum"."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2407777.svd

Jag finner det lite oprofessionellt Jag ska förklara varför. I en artikel på skånskan.se står följande:

"Hon visade bilder från ett antal bombattentat i Israel under åren 2001 till 2005 och från två raketattacker 2006 och 2007. Uppgifter om dessa dåd har hon hämtat från det israeliska utrikesdepartementets hemsida och från Wikipedia och länkar som Wikipedia hänvisar till."
http://www.skd.se/article/20090202/NYHETER/87324245

Det är tre saker jag reagerar på. I gymnasieskolan fick jag lära mig att wikipedia INTE är en pålitlig källa. Om man i gymnasiet inte litar på wikipedia, undrar jag hur seriöst åklagare och advokater tar på frågan om pålitliga källor. Det andra problemet är att Agnetha Hilding Qvarnström hämtar en del av informationen från det israeliska utrikesdepartementet. Det kanske är lite svårt att argumentera för varför man inte ska lita på Israels utrikesdepartement, men en fråga som jag skull vilja ställa till Agnetha; Skulle hon lita på Nord Koreas utrikesdepartementet?

Det tredje problemet är nog avsaknaden av motiveringen för Hamas existens, d.v.s Israels ständiga terror mot det palestinska folket. En fråga man kan ställa sig är varför Agnetha inte visade några bilder på exempelvis dödade palestinier från den senaste väpnade konflikten i Gaza-remsan, där 1400 människor mördades, varav 500 barn och flera hundratals kvinnor och äldre män och kvinnor.

När man diskuterar Palestina konflikten kan man inte bara ta upp den ena sidan av myntet, man måste också förklara varför det är som det är. Att förbise den pågende ockupationen och den dagliga terrorn riktad mot det palestinska folket är ett brott i sig!

2 kommentarer:

Iyad sa...

Vi får väl se vad de kommer fram till. Men tro mig, om rättegången slutar negativt, så ska de inte förvänta sig att vi kommer vara tysta!

Ibrahim sa...

Döms den mannen lär Sverige stämplas som ett pro-israelisk land, och jag misstänker att regeringen vill undvika det till viss mån.