Politik och mellanöstern: Ett av de vanligaste ämnen i vår luft bannlyst

11 mars 2009

Ett av de vanligaste ämnen i vår luft bannlyst

Koldioxid står ungefär för en procent av luften som vi andas in. Trots de senaste 150 årens av utsläpp har den halten av gasen inte förändrats. Man har faktiskt inte lyckats se någon skillnad. Dock har koldioxidhalten ökat strax efter vulkanutbrott, men återgått till det normala värdet efter ett tag.

Trots det pågår en "häxjakt" mot koldioxid, som anses vara det värsta hotet mot mänskligheten, och jorden. Dumpning av skräp i världshaven och skövlingen av regnskog nerprioriteras.

I en ny proposition från regeringen vill man höja koldioxidskatten ytterligare. Syftet är att minska koldioxidutsläppen med ytterligare 2 miljoner ton till år 2020. Men för oss blir allt betydligt dyrare. Japp, fordonsbränsle påverkas mest. Men även mat och andra produkter som fraktas med lastbilar, blir också dyrare. Allt detta bara för att minska utsläppen med 2 miljoner ton till?

Kina hinner släppa ut så mycket på några dagar, om jag inte tar fel. Vad spelar det för roll om kineserna ändå inte tänker göra något åt saken? Spelar det någon roll om vi minskar utsläppen när omvärlden ändå bara släpper ut mer år efter år?

Jag vet att det är fel frågor, utsläpp av koldioxid påverkar inte vårt klimat särskilt mycket. Egentligen finns det andra faktorer som ligger bakom klimatförändringarna. Klimatet på vår planet genomgår ständiga förändringar, oftast i cykler. Ibland ligger också tiden bakom klimatförändringar. Åldrande?

I mer än 150 år har vi släppt ut koldioxid i luften. I Londontrakterna släppte man ut så mycket att smog, ett moln av koldioxid och andra partiklar, bildades. Men nu har man lärt sig att släppa ut begränsade mängder partiklar. Och det går bra. Vad är problemet då? Jo, man har också lärt sig att lura folk. För att minska utsläppen av koldioxid tar stater runt om i världen ut en koldioxidskatt. Den svenska staten vill också göra det. Att de höjer skatten på fordonsbränsle har inget med att minska utsläppen av partiklar, utan för att dra in mer pengar.

FN jobbar för att stifta internationella lagar som tvingar varenda medlemsstat att ta ut skatt på koldioxid. Detta för att lura resten av jordens befolkning.

Jag föreslår att om regeringen vill ta ut mer skatt, bör vartenda öre gå till biltillverkare och deras underleverantörer så att de kan utveckla bättre lösningar fort. Varför ska det behöva ta så lång tid att få ut en bra lösning på marknaden? Det finns inga bra bilar man kan köpa, ändå prackas vi på med allt högre skatter. Måste jag, som är en 20 år gammal man, köpa en Toyota Prius? Snälla...

2 kommentarer:

RDJonsson sa...

FAIL!

Koldioxidhalten i luften går faktiskt att mäta. Och den har ökat från ca 280 ppm innan industrialiseringen till ca 380 nu. Du kan till exempel kolla hos den kända trädkramarorganisationen USAs energidepartement: cdiac.ornl.gov

Om det däremot har någon betydelse för klimatet, det låter jag dig ha din egen uppfattning om, även om jag tror att du har fel.

Ibrahim sa...

Är det sant? Konstigt att jag aldrig hört något om det. Man utgår ifrån att man skulle skrivit mer om det om man märkt att koldioxidhalten ökar.