Politik och mellanöstern: Reflektioner inför EU-valet

22 maj 2009

Reflektioner inför EU-valet

I början var det svårt att bestämma mig om jag skulle delta i EU-valet. Parlamentsvalet i Libanon sammanfaller ju på samma dag, den 7:e juni, och jag vill gärna rösta i parlamentsvalet. Men för att kunna göra det måste man åka ner dit, och det kan jag inte p.g.a. skolan. Så, jag kan åtminstone rösta i EU-valet.

Jag har fortfarande svårt att bestämma mig vilken sida av den politiska strukturen jag ligger på. I en del frågor är jag vänster, andra höger. Jag är ändå mer vänster än höger, men att rösta på ett vänsterparti innebär fortfarande att svika ett antal frågor, därav de allra flesta är också avgörande. Så fram tills TPB-debatten var jag helt vilse.

När den debatten tog fart insåg jag hur viktigt det är att skydda Internet. Kanske måste man skydda Internet från pirater, men allra viktigast skydda den från politiker som vill censurera. Kanske handlar EU-valet 2009 mestadels om Internets framtid. Men kanske bara för oss ungdomar. Men EU-valet i år lär ju avgöras av debatten om Internet och hur människor röstar.

Jag växte upp med Internet. Jag använder den mest till att inhämta information och uttrycka mina åsikter, i ämnen som rör politik. I början var jag lite naiv. Jag var väldigt optimistisk och många människor talade ju om "den gyllene tidsåldern" inför millennieskiftet. Efter elfte september attackerna och den växande osäkerheten i världen växte mitt intresse för politik. Jag började söka efter ny information, sånt som massmedierna gärna inte tar upp. Vissa skulle kalla dessa för konspirationsteorier, men jag lärde mig faktiskt hur världen verkligen fungerar.

Bakom skuggan av västvärldens villkorslösa stöd till Israel såg jag Libanons utveckling på nära håll. Jag insåg att massmedierna och många politiker inte bara förvränger bilden av situationen i mellanöstern - de ljuger aktivt. Lögnerna om irakiska massförstörelsevapen är ett annat exempel, men som tvärtemot andra händelser fick massmediernas uppmärksamhet. Jag har ingen anledning att lita på västvärldens massmedier. Ingen har det. De är väldigt selektiva...

Samtidigt när somaliska pirater börjar leka gangsters som om den Adenviken vore Harlem eller Detroit, pågår en jakt på virtuella pirater på nätet. Dessa pirater fildelar allt möjligt för att det är ett väldigt lätt sätt att få tag på musik, filmer och spel. Jag förstår dem. I alla fall i vissa fall. Ingen föredrar att köpa en CD-skiva med 10 låtar som man egentligen inte vill ha. Men vissa gör det för att de inte har ett annat val. Virtuella butiker som iTunes kom ju också väldigt sent.

Det är ingen tvekan om att musik-, film- och spelbranschen måste hitta nya, lättare sätt att sälja sina produkter. Det är ingen tvekan om att de måste sänka priserna på sina produkter. Som jag ser det är priserna baserade på tidigare generationers köpkraft. Den köpkraften har ju förändrats över tid. Idag är det många fler som köper musik och film.

Jag kanske röstar på piratpartiet. Har jag inte bestämt mig blir det ändå piratpartiet. Kanske är det bättre än att rösta blankt. Jag tycker att det är viktigt att skydda Internet från EU-politikerna. Utan ett fritt Internet har vi ingen frihet kvar i samhället.

http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/vad-ska-du-rosta-pa-i-eu-valet-1.869858

11 kommentarer:

Iyad sa...

Rösta på Ardalan Shekarabi! Har träffat honom han kom till vårt universitet och jag talade med honom personligen. Jag tycker han har bra åsikter. Han är iranier men han är inte sådär anti-islam som de flesta andra iranier här i Sverige.

Iyad sa...

Läs mer om honom här:

http://www.ardalan2009.se/vad-tycker-ardalan/


Sedan kan du väl ändå rösta utan att åka till Libanon? Man brukar väl kunna göra det från ambassaden? Libanons ambassad. Eller de kanske inte har i Stockholm?

Ibrahim sa...

Konstigt nog kan man inte rösta hos ambassaden.

Anonym sa...

http://swartz.typepad.com/texplorer/2009/05/varför-vi-röstade-pirat---och-jonas-gör-en-liza.html

http://computersweden.idg.se/2.1085/1.230660/ddrs-husbok-tillbaka

Läs. Omvärdera sedan vad piratpartiet egentligen står för. Rösta som du vill.

Ibrahim sa...

Jag tycker faktiskt att det inte är lika viktigt att skydda upphovsrätten än att skydda Internet. På Internet har alla skapat något, och då är det hela mycket mer komplex än upphovsrätten.

Frågan är; Ska vi censurera det enda fria vi har bara för att tillfredsställa eliten?

Svaret är nej. Visst ska de få en bit av kakan för att de tillför något till oss. Men de motioner och lagar de kommer med är direkt anti-demokratiska.

Iyad sa...

Jag ska i alla fall rösta på Ardalan. Han vill stoppa all handelsförbindelser med Israel. Det är det viktigaste! =)

Ibrahim sa...

Visst är det ytterst viktigt att markera för terroristregimen Israel. Men om vi nu utgår ifrån att vi i Sverige lyckas göra det - vilken effekt ger det globalt sett?

Iyad sa...

Han vill ju arbeta för att hela EU ska bryta handelsförbindelserna. Inte bara Sverige. Sen påverkar det rätt mycket Israel om bara Sverige bryter handelsförbindelserna. Om hela EU gör det så är det katastrof. Israels ekonomi kommer lätt kollapsa.

Ibrahim sa...

Aha okej, men det är sant. Israels ekonomi är beroende av EU, vilket är därför sionisterna i Europa lär slåss för att behålla relationerna mellan Israel och EU. Jag tror att det är omöjligt att få EU att bojkotta Israel helt och hållet. De skulle nog kunna gå med på mildare former av sanktioner som inte skulle göra någon skillnad alls. Israel kan ju ändå köpa från USA, som köper sina produkter från EU.

Iyad sa...

Jo men därför hänger det också en del på oss. Vem vi röstar på. Sedan handlar det inte bara om att köpa sina varor. Jag tänkte mer på varorna Israel säljer till Europa. De är många.

Ibrahim sa...

Europa är förlorat. Det har gått så långt att politiker mördas för att de uttalat sig emot Israel.