Politik och mellanöstern: Kampen mot den manliga maktordningen: Några funderingar

08 mars 2009

Kampen mot den manliga maktordningen: Några funderingar

För mig har jämställdhet alltid varit en självklarhet. Jag ser ingen anledning i att förtrycka kvinnor just för att de är kvinnor. Det finns inget som kan rättfärdiga förtryck mot en grupp människor, oavsett vad som gör de till den grupp som de är (kön, klass, etnicitet etc.).

För mig var debatterna om förtrycket dock helt ointressanta, mest p.g.a. att jag aldrig brydde mig om att följa de. Men nu läser jag statsvetenskap vid Stockholms universitet och har läst mycket om feminism. Efter att ha läst några texter och böcker kan jag nog konstatera att jag är lite av en feminist.

Saken är att jag växt upp som svenskinvandrare. Jag föddes i Sverige men är ändå stämplad som invandrare, på samma sätt som kvinnor stämplas som kvinnor och därmed ställs under den manliga maktordningen, den eliten som består av enbart mäktiga män. Det finns alltså olika former av förtryck, men förtryck är alltid förtryck.

Jag har länge funderat på varför vissa män hatar kvinnor. Jag har väldigt svårt att förstå varför de gör det. Min mamma är en kvinna, mina systrar är kvinnor. Halva min släkt består av kvinnor. Jag vill ju t.o.m. leva med en kvinna, gifta mig med henne. Varför förtrycka kvinnor då? Varför förtrycka sin egen familj, de man älskar? Det är en galen värld vi lever i...

Vi människor gillar rutiner, vi gillar att hålla fast vid traditioner. Det är där konservatism kommer ifrån. Men samtidigt gillar vi också att utmana tidigare generationer, vi vill oftast modernisera oss. En sak jag märkt är att jag vill att min "framtida fru" har utbildning och har ett jobb. Många äldre släktingar skulle tycka att jag är galen. De tyckte inte så när de var i min ålder.

Jag tror det viktigaste är att "politisera" dessa brännpunkter, det är då det sker positiva förändringar i samhället. Saker och ting måste synas i det offentliga, annars lär inget hända någonsin. Jag snackar inte om kvotering, så missuppfatta mig inte. Jag ogillar kvotering. Det är viktigare att ha kompetenta statsmän än att lura samhället att "vi lever i ett rättvist samhälle", när vi ändå inte gör det. Men ta upp det här i skolorna så att nästa generations kvinnor väljer mansdominerade yrken.

Jag vill att mina döttrar ska växa upp i en värld där de kan bli lärare, läkare eller president beroende på vad de vill. Jag vill inte att de ska tvingas bli lärare p.g.a. att de är just kvinnor. Vill de bli politiker eller t.o.m. president ska de ha den möjligheten.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2566221.svd


http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_2559041.svd

Inga kommentarer: