Politik och mellanöstern: Ashura', martyrskap och kampen om kalifatet

27 december 2009

Ashura', martyrskap och kampen om kalifatet

Idag är det den tionde dagen i Ashura'. Varje år minns miljontals muslimer världen över Imam Husseins (frid över honom) martyrskap, och den lidelse hans familj fick uppleva tills deras död. Mördarna var faktiskt muslimer, vilket tydligt uppvisar motsättningarna och dessutom lätt kan jämföras med hur världen ser ut idag.

Imam Hussein var inte den ende imamen som mördades av muslimer. Imam Ali (frid över honom) blev också mördad, i en moské när han bad. Enligt shiitisk tro var det ämnat att han skulle leda muslimerna efter profeten Muhammeds (frid över honom) död, men så blev det inte. Några andra tog makten och började bekämpa profetens ättlingar i flera år, en kamp som pågår än idag (läs Irakkriget).

Staden Karbala i Irak har därför blivit helig för många människor, eftersom Imam Husseins martyrskap blivit en brännpunkt i den muslimska världen. Att mörda profetens ättlingar är en stor grej, måste ni veta. Men saken är att ingen tar på sig ansvaret för mordet på Imam Hussein och hans familj. Dessutom försvarar vissa morden, genom att kritisera de människor som deltar i Ashura'.

Att muslimer mördar andra muslimer har bara fortsatt genom åren. Icke-muslimer ställer sig frågande; "varför". Saken är att vissa är mindre religiösa än andra. Maktbegäret kan ta över tron. Det har hänt många människor genom åren. Se bara på al-Qaida och dess ledare i Washington D.C, Tel-Aviv och Riyadh.

Kampen idag handlar om att försvaga Islam, genom att tvinga folk att ta avstånd från sina rättigheter. Al-Qaida slaktar muslimer världen över i en otvivelaktig kamp mot Islam. På så sätt kan de få sin vilja igenom, och skada profeten Muhammeds ättlingar. Världssionismen kontrollerar hela världen, förutom mellanöstern där Islam dominerar. Så, världens framtid beror på om muslimerna ger upp eller fortsätter kämpa. Ger de upp kan sionisterna implementera den nya världsordningen och förslava hela mänskligheten...

Som sionisterna säkert märkt ger muslimerna inte lätt upp. Varje dag dör muslimer i bombdåd och andra dåd världen över, men de fortsätter ändå stå ut. Precis som Imam Husseins familj försökte stå ut förtrycket från sina egna bröder och systrar, tills döden. Det är vad martyrskapet handlar om, det är där inspirationen kommer ifrån. Många muslimer är redo att dö för sina rättigheter. Det är den enda anledningen till varför ni inte är förslavade ännu.

När sionisterna invaderade Libanon 1978 och 1982 slog muslimerna tillbaka. När de invaderade Afghanistan slog muslimerna tillbaka. Samma i Irak, Iran och Palestina. Även när angriparna ibland varit muslimer. Trots förrädarnas försök, har muslimer lyckats stärka sin position och lyckats slå ner sionisternas våld. När muslimerna stärker sin position, försvagas förrädarnas maktposition. Det sionistiska al-Qaida är på väg att försvinna, terroristregimen Israels dagar är räknade. USA måste tänka om sin utrikespolitik om den vill överleva.

Världssionismen och dess sympatisörer har aldrig haft det så svårt som de har idag. Dels har deras falska flagg operationer med 11/9-dådet i spetsen avslöjats i många sammanhang. Dels börjar vi närma oss Imam Mehdi al-Montazars (frid över honom) återvändo. Det känner allt fler muslimer och vi vet att när han kommer tillbaka kommer rättvisa skipas. Det känner även sionisterna till, vilket förklarar deras allt mer desperata beteende.

Problemet i den muslimska världen är således sionisternas våld och förrädarna bland oss muslimer. Det står faktiskt i Koranen om det här, så ingen bör vara förvånad. Vad som har hänt är att Islam delats i två delar. Den ena gruppen tror på Allah och slåss för sina rättigheter, medan den andra gruppen tror på pengar och makt och slåss för att ta andras rättigheter. Se bara på den saudiska eliten, som stöttar Israel trots efter massakern i Gaza-remsan. Vill ni veta varför västvärlden stöttar den saudiska eliten, men fördömer Hamas för att Hamas slåss för palestiniernas rättigheter? Det vet ni nog.

Att muslimska ledare ännu idag inte ställer Israel mot väggen för förra årets massaker i Gaza-remsan:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ett-ar-sedan-gazakriget-1.1019668

Mer om Ashura' idag:
http://www.almanar.com.lb/NewsSite/NewsDetails.aspx?id=117085&language=en


http://www.almanar.com.lb/NewsSite/NewsDetails.aspx?id=117081&language=en

Sionister angriper Ashura'-deltagare i Irak:
http://www.almanar.com.lb/NewsSite/NewsDetails.aspx?id=117082&language=en

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger bara, Sions vises protoll!

Unknown sa...

De som dödade Hussein (må Allah vara nöjd med honom) var shia- muslimer själva vilket flera shia libaneser jag snackat med själv sagt. Faktum är att de var de som lärde mig det, således visste jag inte det tidigare.
Att du säger att Ali (må Allah vara nöjd med honom) skulle vara profetens efterträdare enligt islamisk tro stämmer inte. Om så är fallet så vill jag ha bevis, från Koran eller hadither (ISLAMS KÄLLOR, eftersom du säger att det är så enligt islamisk tro).
Det är bara så enligt knappt 10% av världens muslimer, av 1.5 miljarder muslimer. Så säg inte islamisk tro när endast en väldigt liten minoritet tror så och att det inte ens finns några bevis från islamiska källor.
Var finns det bevis från islamiska källor att man ska slå sig själv blodig för Husseins (må Allah vara nöjd med honom) död? Det är en "högtid" som inte har någon grund i Islam eller profetens tradition.

Ibrahim sa...

Jag sa "enligt shiitisk tro". Jag sa inte "enligt islamisk tro".

Jag vet inte exakt vilka som mördade imam Hussein och hans familj. Det enda jag vet är att de var muslimer som sympatiserade med Yazid, som själv var muslim som bekämpade andra muslimer, såväl som hans far bekämpade muslimer och såväl hans farfader bekämpade profeten Muhammed (frid över honom).

Vad jag försökte komma fram till att det finns en hel del förrädare bland oss muslimer, och det spelar ingen roll om de kallar sig shiia eller sunnimuslimer. Det finns även shiia muslimer som begår brott mot Allahs lagar.

Faktum är att en fjärdedel av Koranen handlar om "Sahaba", alltså om profetens familj, och som vi alla vet var Imam Ali en av profetens närmaste familjemedlemmar. Vår profet fostrade upp Imam Ali och många lärda muslimer talar om hur vår profet lärde upp Imam Ali när han matade honom när han var yngre.

För mig är det inte viktigt att "bara" 10% är shiiter. Det spelar ingen roll i överhuvudtaget. Majoriteten behöver inte ha rätt. Det viktigaste är inte att man imiterar andra bara för att "det är så de gör, och jag kan också göra så", utan att man studerar källor och så. Det har jag inte gjort så mycket om jag ska vara ärlig. Men jag har diskuterat det här med många människor, och det är det jag baserar mina åsikter på.

Det finns även sunniter som medger att Imam Ali var efterträdare. Men det har blivit väl accepterat att motsätta sig Imam Alis rätt ändå. Såvitt jag vet medger även Bukhari detta.

Iyad sa...

Ja precis, enligt shiitisk tro. Man följer inte något annat än islamisk tro. Om man följer annat än Islam är man inte muslim.
Jag förstår dig precis och jag märker, som du erkänner, att du inte läst på så mycket om detta.
Muslimer från Ahl-al-sunna wa Jamaáh älskar Ali, Hassan och Hussein (må Allah vara nöjd med dem). Att vi anser att Ali inte skulle vara den första efterträdaren till profeten innebär inte att vi hatar dem eller ser ner på dem. Faktum är att Ali (må Allah vara nöjd med honom) själv inte hade något emot att han inte blev första khalif. Om så vore fallet varför rådde inga konflikter mellan de fyra första khaliferna som tillsammans arbetade hårt för att sprida Islam och ge seger åt denna religion. Profeten Muhammed sa i en hadith att om det skulle ha kommit en profet efter honom (Muhammed) så skulle det ha varit Abu Bakr. Varför? Lyssna:

http://www.youtube.com/watch?v=zNnLpt155XA

När Umar ibn al Khattab (må Allah vara nöjd med honom) var khalif så var domaren Ali! Umar brukade rådfråga Ali i svåra situationer. Alis barnbarn är döpta efter Abu Bakr, Umar och Uthman ( de tre första khaliferna). Varför?? För att de hatade inte varandra.

Du skriver Sahaba och översätter det till profetens familj. Sahaba betyder följeslagare. Koranen talar om profetens familj och följeslagare i Koranen och talar inget annat än gott om dem.

http://www.youtube.com/watch?v=NW4rOLqTtes

Ibrahim sa...

Jag har hört det där många gånger, om att "ni" inte har något emot imamerna. Men påståendena känns bara tomma.

Imam Ali ville inte skapa inbördeskrig mellan muslimerna, vilket förklarar varför han inte krävde den maktpositionen när de andra tog den. Våra imamer var inte giriga, de kunde acceptera när andra tog för sig för mycket. Det är ju vad Islam handlar om, att ha tålamod.

Profeten Muhammed (frid över honom) visste att han var den siste profeten. Varför skulle han säga "om det kom en till profet efter mig"? Helt ologiskt. Han sa ju att han är den siste profeten och att det gäller fram tills jordens undergång. Han såg Imam Ali som sin efterträdare, det är vad jag vet. Varför skulle profeten välja några som krigade mot Islam innan de konverterade sig, före självaste Imam Ali, som profeten själv uppfostrade?

Iyad sa...

Vi har ingenting emot Ali som sagt. Vi tror inte om de 12 imamerna som ni gör. Ingen vet de dolda kunskaperna mer än Allah. Ingen människa är värd att upphöjas såsom ni gör med de 12 imamerna och såsom ni påstår att de känner till framtiden och att de får budskap från Gud.

Om Ali inte ville skapa inbördeskrig och var tyst om det är ju ännu mer ologiskt. Hur kommer det sig att du vet om det nu om nu Ali var tyst om det?

Ja, profeten visste att han var den sista profeten. Men han sa "OM en profet skulle ha kommit efter mig så skulle det ha varit Abu Bakr". Han sa OM han inte vore den sista profeten och att en ny profet skulle komma efter honom så skulle Abu Bakr varit den nya profeten. Det betyder inte att Abu Bakr är profet. Det är enkel svenska och jag förstår inte hur du kom fram till din tolkning.

Krigade Abu Bakr mot Islam innan han konverterade? Visste du inte att Abu Bakr var den första som accepterade Islam? Ja till och med före Ali. Umar ibn al khattab var först emot Islam. Profeten gjorde dua till Allah att han skulle vägledas för Umar ibn al khattab vore en vinst för Islam. Det var Umar som spred Islam till ditt kära land Libanon, Palestina och det största shiitiska land idag som kallar honom för kaafir, dvs Iran. Umar var den som spred Islam och kämpade för Islam. Inte den som brydde sig om makt och position. Om du verkligen vore påläst så har profeten garanterat 10 personer Paradiset. Bland dem Ali, Abu Bakr, Uthman och Umar. Dem ni kallar för kaafirs.