Politik och mellanöstern: EU fortsätter att ge legitimitet till den illegala staten Israel

08 december 2009

EU fortsätter att ge legitimitet till den illegala staten Israel

Det rapporteras om att EU har reviderat den rapporten som skulle forma unionens politik om Jerusalem och delningen av staden. Israel riktade massiv kritik när det avslöjades att EU bestämt sig för att låta en framtida palestinsk stat få den östra delen av Jerusalem, som Israel ockuperar just nu. Israelerna vill inte dela staden och ser hela Jerusalem som sin egen, trots att hundratusentals palestinier ännu inte kastats ut.

Palestinierna verkar ha accepterat EU:s allt hårdare ton mot Israel. Men EU:s stöd till Israel kvarstår ju, och om palestinierna accepterar denna delning kommer de förlora Palestina för alltid. Vad palestinierna behöver är en ledare som tar avstånd från den illegala staten Israel helt och hållet, inte en som fortsätter kompromissa till Israels fördel.

EU visar världen att den fortfarande ser Israel som en legitim stat, trots att Israel mördar civila och ockuperar deras land. Det här är oacceptabelt. För varje dag som går hamnar eländet på européernas samvete. Samma gäller amerikanerna, som också stöttar Israels ockupation villkorslöst. När ska västvärlden ställa sig upp och säga att den fått nog av Israel? Har västvärlden modet att göra det?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-mildrar-svensk-mellanosterntext-1.1009809

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8401913.stm

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det märks tydligt att du hatar Israel och judarna. Du kommer inte med fakta utan rena lögner.

Ibrahim sa...

Har jag sagt något illa om judar? Var anser du att jag har ljugit? Dela gärna med dig dina åsikter.

Hanna och Sofie sa...

Hejsan, vi hittade din blogg när vi sökte på google. Vi jobbar med ett arbete i skolan då vi arbetar med frågor som rör folk som har flytt från sitt land pågrund av politiska åsikter. Vi finner din blogg väldigt intressant och tycker att det är bra fakta som den innehåller och undrar om vi får använda oss utav det.

Ibrahim sa...

Hej. Jag måste säga att jag inte flydde från mitt hemland. Mina föräldrar gjorde det. Jag föddes här i Sverige. Dessutom flydde de hit p.g.a. krigen, inte p.g.a. sina åsikter.

Ni får gärna använda min blogg i ert arbete. Lycka till!