Politik och mellanöstern: Yttrandefriheten begränsas ytterligare i USA

22 december 2009

Yttrandefriheten begränsas ytterligare i USA

Representanthuset i Washington D.C röstade igenom ett förslag, med 395 röster mot 3, som förbjuder TV-kanalerna al-Manar och al-Aqsa. De anser att dessa kanaler uppmanar att döda amerikaner och att de försvårar amerikanska interventioner i arabvärlden, vilket är en ganska riktig bild. Idag finns dussintals TV-kanaler som stöttas direkt av motståndsorganisationer i flera muslimska länder, och som motsätter sig den amerikanska Mellanösternpolitiken.

Både al-Manar och al-Aqsa ser USA som skyldig bakom misären och eländet inte bara i mellanöstern, utan i hela världen. Alla de länder USA lägger sig i, kollapsar. Flertalet kanaler har stöttat irakiska motståndsorganisationer socialt genom att uppmuntra irakier att inte acceptera den amerikanska ockupationen av deras land. Så, det är inte konstigt att amerikanerna blir lite rädda. Det är också rent otroligt att så många röstade för förslaget, vilket måste tyda på att amerikanska politiker är rätt så överens om mellanöstern och hur regionen ska hanteras.

Tidigare bannlystes al-Manar i Tyskland för att "Hizbollah är en terroristorganisation", vilket är ett missförstånd. Att man förbjuder TV-kanaler tillhörande motståndsorganisationer samtidigt när man fortsätter sälja vapen till terroristregimen Israel säger ju sitt; att västvärlden kontrolleras av sionister. Annars hade kanaler som al-Manar inte motarbetats, utan tvärtom, stöttats av väst. Yttrandefrihet passar bara in när man försvarar Israel. När det handlar om Islam och muslimer finns ingen yttrandefrihet...

http://www.almanar.com.lb/newssite/NewsDetails.aspx?id=116329&language=en

14 kommentarer:

Iyad sa...

Konstigt att du inte skrivit något om irans ockupation av irakiska oljekällor.

Ibrahim sa...

Tänkte skriva om incidenten men enligt källor hann soldaterna lämna området inom ett par dagar.

Senuoy sa...

Var du ironisk dem i 2 första styckena ?

Iyad sa...

Jo men det hände ju i alla fall och det betyder att de har en agenda.

Ibrahim sa...

Nej, jag var inte ironisk. Och nej, jag tror inte att händelsen på den irakisk-iranska gränsen är så allvarlig. Glöm inte att amerikanerna letar efter möjliga sätt att få stöd att angripa Iran på alla möjliga sätt.

Iyad sa...

Det är inspelat och visades i flera panarabiska tv-kanaler så sluta kom med konspirationsteorier. Visst ljuger USA mycket men Iran är inte mycket till änglar ska jag säga dig.

Ibrahim sa...

Va?!?
Påstod jag att händelsen aldrig ägde rum? När blev du så anti-iransk? Jag visste inte.

Senuoy sa...

Det jag inte gillar med Iran är dem maktgalna ayatollorna. Den enda man gillar är väl Ahmadinejad , jag tror själv han tröttnat på dem.

Iyad sa...

http://www.youtube.com/watch?v=_lbYrDCDeKc

Ibrahim sa...

Så, ni tycker vi ska göra som sionisterna vill och överlämna vår religion till de?

Senuoy sa...

Iyaad , det var en mycket obetydelsefull och dålig video du skickade. Finns inget som tyder på det och jag kan garanterat säga att videon är fel till 98 % .

Hur kan denna komiska snubbe påstå att sionisterna är farligare än iranierna . Har han inget vettigt i huvudet ?

Jag är sunni men jag tar avstånd från såna propaganda filmer. Det är inte verkligheten .

Ibrahim sa...

Jag upplever att den saudiska eliten är rädd att förlora sina pengar, och därför valt att sprida den här dyngan. Den saudiska eliten är redo att bo i tält, bara de vet att de fortfarande har makten kvar imorgon.

Senuoy.
Anser du att iranier är värre än sionister?

Senuoy sa...

"Anser du att iranier är värre än sionister?"

Oj , Jag skrev fel . Jag menar hur han kan säga att Iranierna är farligare än sionisterna !

Ibrahim sa...

Aha okej.