Politik och mellanöstern: Senaste enkäten

04 december 2009

Senaste enkäten

Frågan löd: "Vilka tror du gynnas av al-Qaidas terrorverksamhet?"

Totalt svarade 75 personer.

35 personer (46%) svarade på "USA:s maktelit".

34 personer (45%) svarade på "Israel/sionister".

16 personer (21%) svarade på "Saudi Arabien/wahabister".

8 personer (10%) svarade på "Iran/Palestina-solidariska ledare".

12 personer (16%) svarade på "Syrien/Hizbollah/Hamas".

6 personer (8%) svarade på "Anti-sionister".

27 personer (36%) svarade på "Islamofober/Islamhatare".

4 personer (5%) svarade på "Även andra grupper".

4 personer (5%) svarade på "Ingen av dessa grupper".

Syftet med enkäten var helt enkelt att ta reda på vilka mina läsare anser gynnas av al-Qaida och dess verksamhet. Jag arbetar just nu med att kartlägga al-Qaidas terrordåd. Jag hoppas kunna presentera en kort rapport om var al-Qaida genomfört sina terrordåd sedan 2003 tills idag, för att klargöra vilka som har varit al-Qaidas mål under större delen av 2000-talet. Jag hade hoppats på att fler hade röstat, men det här visar ändå en ganska bra bild av hur folk ser på al-Qaida. Jag hoppas aftonbladet eller dn håller samma undersökningar på sina hemsidor. Det skulle bli intressant.

7 kommentarer:

Iyad sa...

Och vilka källor kommer du gå efter? Hur kommer du veta vilka attacker al-Qaida verkligen legat bakom? Det kan ju varit andra som t. ex Mossad och CIA, Blackwater osv. Ska du utgå från att allt media säger är sant?

Ibrahim sa...

Jag utgår ifrån att alla som har kontakter med fenomenet al-Qaida jobbar för Mossad och CIA.

Iyad sa...

http://www.youtube.com/watch?v=xEFkLrXMaec

En video du borde se. Talibaner framför att pakistans underrättelsetjänst och blackwatersoldater utför bombdåd‏.
Där har du svaret. Inga talibaner, inga wahabister eller extrema muslimer. Detta är sanningen och deras agenda är att lägga skulden på muslimer för att smutskasta Islam vilket du fallit offer för.

Ibrahim sa...

Ja, det har talats mycket om Blackwater. USA har spenderat en hel del pengar på "operationer" inne i Pakistan. Al-Qaida ändå..

Anonym sa...

Du behöver inte kartlägga Al-Quaidas terrodåd, det har ju gjorts av massor av folk. Kolla Säpo, Försvarshögskolan, Pentagon, medierna, osv

Anonym sa...

"Jag utgår ifrån att alla som har kontakter med fenomenet al-Qaida jobbar för Mossad och CIA."

Whut a fuck!?

Ibrahim sa...

Pentagon och andra som tjänar frimurarordern är inte trovärdiga källor. Dessutom kartlägger jag al-Qaida på ett annat sätt. Jag försöker visa att al-Qaida genomför terrordåd enbart mot muslimer i muslimska länder.