Politik och mellanöstern: Företagande och entreprenörskap är ju exakt vad Sverige behöver

04 mars 2010

Företagande och entreprenörskap är ju exakt vad Sverige behöver

Gissa hur förvånad jag var när vi fick veta att oppositionen tänker avskaffa Rut-avdraget. Jo, jag var faktiskt förvånad. Jag har inte riktigt förstått varför man vill ta bort det.

Jag hade en diskussion med några av mina klasskamrater om just det här igår. Vi alla tyckte att det är konstigt att oppositionen vill ta bort Rut-avdraget. Sverige behöver ju fler företag och fler jobb. Sänkta skatter och avgifter är ju det som gör det möjligt att skapa fler arbetstillfällen.

Jag måste erkänna en sak först. Jag ansåg mig vara på vänster sida av den politiska skalan förut. Det har jag varit under större delen av mitt liv. Jag är en sån där person som tänker på kollektivet och vill stärka de svaga i samhället. Högern är ju borgerlig, bryr sig mer om de rika och ignorerar "den stora folkmassan" för vad den är. Under de senaste tre åren har jag arbetat utifrån en teori att den politiska skalan (vänster-höger) är utdaterad och omodern. Jag upptäckte i valet 2006 att jag var på vänster sida i vissa frågor och på höger sida i andra frågor. Dessutom verkar de etablerade partierna närma sig varandra ideologiskt sett.

Vad jag upptäckte i veckan är att oppositionen verkar hålla tag i sin egen ideologi väldigt hårt. Rut-avdraget har varit väldigt bra för ekonomin, men ideologin har tagit tag i vänsterpartierna som nu vill avskaffa det. Det intressanta är att många vänsterpolitiker själva utnyttjar avdraget. Så, i gällande deras privatekonomi bryr de sig mer om deras plånböcker än vad deras ideologi säger. Borde inte detsamma gälla Sveriges ekonomi?...

Vad Sverige behöver är fler arbetstillfällen. Så, ju lägre skatterna och avgifterna är, desto fler jobb. Enkel matematik.

http://aftonbladet.se/nyheter/article6710601.ab

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/tva-av-tre-vill-ha-kvar-rut-avdraget-1.1055151


http://www.dn.se/nyheter/valet2010/hoga-s-politiker-utnyttjar-rutavdrag-1.1055172

Inga kommentarer: