Politik och mellanöstern: Lag mot medvetna missfall ett positivt steg

01 mars 2010

Lag mot medvetna missfall ett positivt steg

En amerikansk delstat kan komma att få en ny lag inom snar framtid. Den här lagen förbjuder vad man kort kan kalla "medvetna missfall", att kvinnor aktivt försöker få missfall för att de inte vill ha barn.
Förr i tiden var i princip hela världen strikt emot aborter. Liberalismen kom och då blev det plötsligt helt okej att mörda ofödda embryon så länge de inte hade fyllt tillräckligt många veckor. Ni kanske undrar vad jag tycker om aborter. Jag är emot de. I Islam är aborter strikt förbjudna. Men, finns det medicinska skäl (som är starka nog) kan en kvinna göra abort. Enbart om hennes liv är i fara, får hon göra abort.

Den moderna västerländska livsstilen har gjort det möjligt för kvinnor att vara oförsiktiga med preventivmedel. De moderna abortlagarna har gjort det lättare för könssjukdomar att sprida sig bland ungdomar. Men de tillåter också kvinnor mörda oönskade barn. Ja, jag kallar det mord!

Visst ska kvinnor ha rätten att bestämma över sina kroppar. Det respekterar jag. Men, en gräns måste dras någonstans, och den kan inte dras bakom mord på oönskade barn.

Dessa argument har vunnit mer mark på sistone, vilket har tvingat politiker att skärpa abortlagarna. Så, kvinnor har mindre tid att bestämma sig om de vill behålla sina barn. När tidsfristen passerat, verkar "medvetna missfall" vara det enda alternativet. Och det var just det en åklagare i delstaten Utah upptäckte.

Det enda som är negativt med den här lagen, beroende på vad jag vet om den (informationen inhämtades på aftonbladet.se) är att den kan behandla samtliga drabbade kvinnor som möjliga kriminella. Olyckor sker ju, och många kvinnor drabbas av ofrivilliga missfall. Det är väldigt viktigt att olyckor separeras från kriminella handlingar. Lyckas man göra det, är jag för den här lagen. Jag vill då också att andra länder tar efter.

Glöm inte att det är människoliv vi snackar om. Vi kan inte bara respektera dagens generationer, vi måste respektera framtida generationer.

http://aftonbladet.se/wendela/barn/article6698475.ab

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver att kvinnor kan vara oförsiktiga med preventivmedel, hur är det med männens ansvar i det hela då? Om han inte själv skyddar sig utan förväntar sig att kvinnan ska göra det, ska fortfarande bära största ansvaret och det är hennes fel om hon blir gravid?
I det här fallet handlar det om en 17-årig tjej som blev gravid, hennes äldre pojkvän hotade att lämna henne om hon inte gjorde sig av med barnet, hon var desperat och säkert rädd. Hon försökte bli av med barnet, det överlever trots allt. Man vill straffa henne, men det finns ingen lag. Man vill hämnas på en 17-årig tjej som blev gravid. Hur vore det om samhället gav henne stöd och hjälp i stället? Hur vore det om man erbjöd undervisning om preventivmedel istället för att predika avhållsamhet?
Lagen säger att är det "vårdslöst" beteende så kan kvinnan straffas. Man definierar inte vad "vårdslöst" innebär. Alltså kan kvinnor som kanske går tillbaka till en man som tidigare misshandlat henne, det kan ses som vårdslöst om han senare knuffar ner henne för en trappa så att hon förlorar sitt barn.
Eller kvinnor som glömmer bältet en dag och råkar ut för en olycka, hon kan också straffas.

Ibrahim sa...

Jag förväntar mig att alla män tar sitt ansvar. Men vi lever i ett samhälle där oansvariga personer belönas på det sociala planet. Detta är det största problemet.

Det ska alltid vara synd om någon. Alltid. När ska ungdomar börja bete sig som ansvariga personer. Jag har tagit mitt ansvar och har aldrig stött på dessa problem. Det är när man inte tar ansvar, som man stöter på dessa problem.

Att den här tjejen och den här killen drev sig själva tills en annan människa dog är deras ansvar, hur mycket folk än klagar. Vill man undvika graviditet finns det flera alternativ. Man kan använda sig av olika preventivmedel, eller leva i celibat. Försöker kompisarna påverka en negativt genom grupptryck tycker jag att man ska fundera på att skaffa nya kompisar.

Det är dags att människor börjar fundera på vad detta handlar om, nämligen ofödda människor. Vill en man inte ha barn, och vägrar använda preventivmedel har han per automatik idiotförklarat sig själv. Så enkelt är det.

Varför ska folk alltid göra det extra komplext genom att vara envisa med sina destruktiva livsstilar? Det är helt otroligt.

Jag har redan skrivit om att olyckor kan ske. Därför anser jag att det är viktigt att det går med lagen göra skillnad på olyckor och medvetna missfall.