Politik och mellanöstern: Dagens nyheter från mellanöstern

28 september 2009

Dagens nyheter från mellanöstern

Jag har varit förkyld sedan i fredags, vilket är därför jag skrev färre inlägg än som vanligt. Jag har inte fått någon tillfredsställande sömn, så jag har i princip varit vaken i tre dagar i sträck.

Men hur som helst, igår startade Iran igång en tio dagar lång militärövning där man testar sina robotar. Först sköts de mindre robotarna, men idag fick några långdistansmissiler, bl.a. Shahab-3, testas. Nu vill omvärlden som vanligt skärpa sanktionerna mot Iran. Jag har hört att Iran har tillgång till robotar med räckvidd på uppemot 5000-6000 km, vilket innebär att Iran kan nå de flesta europeiska städerna. Att Iran skulle angripa Europa tvivlar jag starkt på, Iran satsar nämligen också på ett eget rymdprogram, vilket inkluderar större raketer.

I helgen försökte sionister ta sig in i al-Aqsa moskén, den tredje heligaste byggnaden hos muslimer. Ett hundratal palestinier som befann sig i området hamnade i bråk med fascisterna, som tydligen bara ville bråka. Det kommer nu rapporter om att den israeliska armén bistår fascisterna med hjälp för att förgöra fredssamtalen en gång för alla. Senast det blev bråk om al-Aqsa moskén tog sig Ariel Sharon in på området med ett tusental beväpnade soldater och polismän. Det ledde till den andra intifadan.
På senare tid har man allt mer börjat tala om en tredje intifada. Jag själv trodde den skulle starta mitt under Israels massaker i Gaza-remsan i vintras. Men ett politiskt spel från sionisterna sida lyckades förhindra en sådan situation. Man gav helt enkelt Mahmoud Abbas mer legitimitet och startade igång en kampanj för att visa "den goda ekonomiska utvecklingen i Västbanken".

Enligt al-Manar skriver As-Safir om att USA planerar att bygga en militärbas i Libanon. Basen ska ligga ungefär 30 km norr om Beirut enligt källan. Man valde bort Beirut som ett alternativ med tanke på Hizbollahs inflytande i området. Syftet med basen är att få starkare fäste i mellanöstern, och särskilt i Libanon, som blivit ett tillhåll för sionistiskt misslyckande. Efter misslyckandet med mordet på Rafik al-Hariri, 33-dagars kriget, misslyckandet med Fatah al-Islam och den misslyckade sionistiska statskuppen i maj förra året vill alltså amerikanerna etablera en permanent bas i Libanon igen. Sist de gjorde det dog 241 amerikanska soldater i en bombning. Det var någon gång under 1983.

Jag tror dock inte det kommer att hända. Vill USA ha en bas i Libanon får de invadera landet då det inte finns några andra möjligheter. Och en invasion mot Libanon kan aldrig godkännas. Västvärlden skulle bara skämmas för att ha attackerat ett så litet land som inte är relevant i USA:s "krig mot terrorism".

http://www.almanar.com.lb/newssite/NewsDetails.aspx?id=104883&language=en


http://www.almanar.com.lb/newssite/NewsDetails.aspx?id=104928&language=en

Inga kommentarer: