Politik och mellanöstern: Kritik mot den israeliska filmen "Lebanon"

20 september 2009

Kritik mot den israeliska filmen "Lebanon"

För inte så länge sen gjorde en förre detta israelisk soldat en film om Libanonkriget 1982-2000. I filmen spenderar den här personen den mesta delen av sin tid i en pansarvagn med tre andra personer. Kritikerna påstår att filmen är vinklad och behandlar dessa ockupationssoldater som offer. De verkliga offren, utanför pansarvagnen, ignoreras.

Jag har inte sett filmen, så egentligen kan jag inte säga så mycket. Men jag känner igen det här. Jag har sett liknande filmer.

Det ser ut som den israeliska armén lärt sig att göra filmer för att få folk att glömma bort de vidriga brotten den begått. Låter lite som Hollywood. Kanske dags att göra en film som påminner världen om den israeliska ockupationen av Palestina, och krigen mot andra länder i regionen. Kanske är det dags att göra en 90 minuter lång film som handlar enbart om Shatila och Sabra.

http://www.almanar.com.lb/newssite/NewsDetails.aspx?id=104012&language=en

5 kommentarer:

Niklas sa...

Som om det skull vara deras skyldighet att göra en sådan film.

Varför gör inte du en sådan film?

Johan sa...

Hehehe, eftersom jag antar att hela bloggen är ironiskt så är det här ett ganska kul inlägg. De flesta (förutom några islamister och vänsterpuckon) vet att Israel gång efter annan har försvarat sig mot arabernas envisa men meningslösa attacker. Att då skildra de riktiga offren för krigen (dvs. israeliska soldater och civila) är helt rätt.
Du har ett nytt, roligt och intressant sätt att belysa detta, så keep up the good work!

Ibrahim sa...

Ja det är en bra fråga. Varför ska bara arabhatande anti-islamister som Gert Wildeers göra en massa filmer som ska "visa hur verkligheten ser ut"?

Meningslösa? Förklara hur Hamas "meningslösa krig" mot ockupationsstaten Israel lyckats sysselsätta hela sionistvärlden.

Jag har svårt att se israeler som civila. Nästan alla israeler äger vapen (vissa äger t.o.m. automatvapen) och de bor på ockuperad mark. Med andra ord vill de ha krig, och vill de ha krig anses de vara soldater enligt krigslagarna. Men nej, nu ska vi vara extra snälla mot israelerna (igen) och säga att bara de som skjuter är soldater och därmed inte civila.

David Jakobsson sa...

Åk till Israel och gör en sån film då?

Ibrahim sa...

Jo, det skulle bli intressant att bidra till det redan stora biblioteket med dokumenterade israeliska brott mot mänskligheten. Får jag den möjligheten gör jag gärna det, men jag har ett antal libanesiska stämpel i mitt pass.