Politik och mellanöstern: Nobelpriset - skapat av väst, för väst

09 oktober 2009

Nobelpriset - skapat av väst, för väst

Det är förståeligt att folk gillar Barack Obama, det vet jag. Han har karisma och är USA:s första mörkhyade president. Han inger hopp i de som ser inget hopp. Men är han verkligen värd ett fredspris?

Nej. Det tycker jag inte. Om USA:s president kan få ett fredspris kan vem som helst få ett fredspris, även Usama Bin Ladin för den delen. Ingen av mina läsare styr upp två krig, bombar Pakistan med jämna mellanrum och säljer vapen till Israel. Men det gör Barack Obama. Ja, han är bättre än George W. Bush, med hästlängder. Men seriöst, vad har hänt dessa experter som delar ut prisen?

Det här måste vara ett skämt, men sen tänker jag, det är sex månader kvar till första april. Vad är det som pågår? Jag vill gärna ha svar.

Jag tycker al-Jazeera förtjänar priset mycket mer, det var deras rapportering som tvingade Israel införa vapenvila i Gaza-kriget (läs massakern).

http://english.aljazeera.net/focus/2009/10/2009109134557808939.html


http://aftonbladet.se/nyheter/article5930730.ab

Inga kommentarer: