Politik och mellanöstern: Bloggen - ett viktigt redskap i en modern demokrati

01 november 2009

Bloggen - ett viktigt redskap i en modern demokrati

Jag började fundera lite över bloggarnas betydelse när jag läste aftonbladets artikel om bloggar och sånt. Som ni kanske redan har märkt dominerar smink, mode och vardagsgrejer i bloggens värld, åtminstone här hemma i Sverige. På bloggportalen.se har just dessa ämnen dominerat så länge som jag haft koll på sidan, vilket är i ungefär ett och ett halvt år.

I en värld där massmediernas viktiga funktion som granskare av makteliten vittrat bort, har bloggarna ersatt de stupade massmedierna för att fortsätta granska makteliten...och mycket mer. Bloggarna är starkare, tuffare och ännu mer högljudda än massmedierna. Bloggarnas största styrka är att de inte består av ett 30-40-tal kanaler, utan hundratusentals röster.

Jag startade min blogg som en reaktion på massmediernas kollaps. När de västvänliga miliserna i Libanon angrep civila och soldater i Beirut i maj 2008, påstod de svenska massmedierna att Hizbollah, en motståndsorganisation som räddat Libanon från utplåning, genomförde en statskupp. Det var då jag bestämde mig för att ge svenska läsare ett alternativ till massmedierna. Det är visserligen svårt för mig att skriva om alla viktiga händelser från mellanöstern, vilket jag annars gärna skulle vilja göra. Men jag försöker hålla till det viktigaste. Kvalitet är nog ändå bättre än kvantitet.

Jag tycker att det känns lite onödigt att skriva om vardagliga saker på bloggar. Det är nog ändå bra att sådana bloggar finns. Det är bra att man kan diskutera allt möjligt. Men det känns som om "mindre viktiga" ämnen tar för mycket plats. Jag skulle vilja se fler politiska bloggar som dessutom får större genomslag i politikens värld. Jag antar att politik inte är ett viktigt ämne bland unga. De flesta läsare är unga, och tydligen gillar de inte diskutera politik. Men jag är en optimistisk person.

Till slut vill jag tacka mina läsare. Jag ska fortsätta skriva om mellanöstern och allt som rör mellanöstern. Jag försöker också utveckla bloggen så att den blir så läsarvänlig som möjligt. Eftersom det är till er jag skriver vill jag gärna att ni säger vad ni tycker om bloggen och hur jag skriver. Mitt mål är ju att så många som möjligt läser min blogg.

http://aftonbladet.se/wendela/article6047403.ab

Inga kommentarer: