Politik och mellanöstern: "Extremisterna" hade egentligen bara utnyttjat sina demokratiska rättigheter

19 november 2009

"Extremisterna" hade egentligen bara utnyttjat sina demokratiska rättigheter

Den här historien om muslimska män som protesterade mot fester i Rinkeby hörde jag först någon gång i förra månaden. Medan massmedierna skrek ut av vrede mot dessa "fundamentalister" handlade det egentligen om ett antal muslimska män som i lugn och ro protesterade mot festerna genom att dela ut broschyrer och tala med de som tänkte delta i festerna.

Dessa män betedde sig egentligen exemplariskt ur ett civiliserat perspektiv, vilket förklarar varför jag som Rinkebybo inte lade märkte till det som hade hänt förrän jag läste det på nätet. Slutsats: massmedierna överdrev händelsen i syfte att smutskasta dessa män och Islam.

Nalin Pekgul (s) skriver mer om händelsen och smutskastar Islam. Alkoholfria fester är inte förbjudna i Islam, men hon försöker få läsare att tro att de är förbjudna, och att "moderata" muslimer är redo att revidera Koranen bara för att tillfredsställa Israel-älskande ledare i västvärlden. Det är illa...väldigt illa. Det sista vi behöver är människor som försöker revidera den sista autentiska heliga skriften på jorden.

Men det här är inte allt. På senare år har jag märkt att antalet wahabister ökat i Rinkeby. Männen brukar klä sig i samma sorts kläder som araber på den arabiska halvön gör. De brukar också ha mycket skägg. Ingen ser de som ett hot, men tydligen gör nu vissa det.

Jag vet inte om det är wahabister som "stört" festdeltagare. Men jag har inte hört några klagomål här. Så, oavsett vad, beter sig de lugnt och sansat. Och vad är fel med det? Är det så att Israel-älskare, eller sionister, tycker det är jobbigt med muslimer som utnyttjar sina demokratiska rättigheter? Det där känner jag igen!

Som sagt, alkoholfria fester är inte förbjudna i Islam. Men det finns muslimer som ogillar de ändå. Det är inget fel. Såväl i en demokrati som i Islam är det tillåtet att yttra sina åsikter. Man får kritisera saker som man inte gillar. Det är inget fel med det.
Men jag är lite besviken för att massmedierna och nu även Nalin Pekgul försöker göra det svårare för oss muslimer som kritiserar, oavsett vad det är vi kritiserar. Såna som Nalin Pekgul verkar bara vilja ha muslimer som håller käften och accepterar allt.

Ja, det börjar först med oss muslimer. Men till sist kommer det drabba oss alla. Jag har tidigare skrivit om vad jag kallar för "de-demokratiserings-process" som pågår i Europa. Det är den motsatta utvecklingen till vad vi såg under 1900-talet fram tills 60-, 70-talet. Politiker snackar fortfarande om demokrati, men begränsar våra rättigheter i allt större utsträckning. Det börjar med att förbjuda muslimer att bära sjal och yttra sina åsikter. Sen sprids det...

De muslimer som har extrema åsikter, extrema också ur islamisk synpunkt, är egentligen väldigt få. De flesta unga muslimer i Sverige är rätt så liberala. Jag har märkt att unga muslimer i Sverige är mer för demokratiska värderingar och att de samtidigt är mer religiösa än unga muslimer i mellanöstern. Som muslim kan man vara för demokratiska värderingar, eftersom de egentligen bygger på Koranen från första början. Men p.g.a. västvärldens dåliga beteende mot den muslimska världen är särskilt unga muslimer i mellanöstern skeptiska till de demokratiska system som finns i USA och i Europa. Unga muslimer i väst är mer positiva, vilket massmedierna alltså antingen inte förstått, eller bara ignorerar.

Jag är trött på massmediernas vidriga smutskastning av Islam. De borde vara tacksamma för att de lever i en tid där demokrati åtminstone existerar med tanke på kriget mot Islam. Sionisterna lyckades ju inte avveckla demokratin i västvärlden, så de tvingades leva med det. Men massmedierna följer samma spår sionisterna valde att ta för länge sedan. Det är inte så konstigt - de styrs ju av sionisterna.

Jag undrar en sak. Om jag skriver en artikel där jag uppmanar till upplösningen av staten Israel, tänker någon svensk nyhetstidning publicera den då? Om de gör det, tar jag tillbaka det där om att de styrs av sionister. Och ja, den artikeln kommer i så fall vara skriven av en ung muslim som är kritisk.

http://dn.se/opinion/debatt/vi-maste-vaga-ifragasatta-den-religiosa-extremismen-1.995616

2 kommentarer:

Dinosys sa...

Nu visar du och musliemrna sitt mindervärdeskomplex igen. I en text om Rinkeby ch Nalin Pekgul börjar du yra och fradga om "sionister" och Israel.

Ett klart bevis på att islam håller på att upplösas allteftersom människor får det bättre och inser att det är en galen ökenideologi vars Bäst-före-datum gått ut för hundratals år sedan.

Till sist kan jag rekommendera ett svenskt-kurdiskt blogginlägg av den intelligente skribenten Gurgin om att det är dags att låta de ockuperade folkgrupperna i "Iran" få självstänighet. Det är därför dags att splittra upp "Iran" så att det överensstämmer med dem som bor där.

Ibrahim sa...

Många människor verkar ha det väldigt svårt att se sambanden mellan sionisternas ockupation av den muslimska världen (Palestina, Irak, Afghanistan) och sionisternas krig mot muslimernas rättigheter i västvärlden.

Glöm inte. Efter 9/11 växte intresset för Islam. Ju mer sionister försöker smutskasta muslimer, desto fler som konverterar till Islam.

De som anser att Iran ska styckas upp kan lika gärna börja kalla sig själva israeler.