Politik och mellanöstern: Får man inte kommentera nyheter från Iran???

26 november 2009

Får man inte kommentera nyheter från Iran???

Jag har stört mig på något idag, och det är nämligen den där nyheten om att nobelpristagaren Shirin Ebadi blivit fråntagen sitt pris av iranska myndigheter. Eller nja, det är inte just den nyheten som stör mig, utan "nyheten" att man inte kan kommentera just den nyheten. Detta gäller både svd.se och DN.se.

Shirin Ebadi fick priset 2003 troligen för att sionisterna ville belöna henne för sin kritik mot Iran. De som springer ärenden åt sionister brukar få sådana priser.
Myndigheterna i Iran valde att konfiskera hennes pris, vilket svd och DN alltså skrev om. Men problemet är att man inte kan kommentera nyheten. Det finns ingen knapp helt enkelt. Andra nyheter kan man kommentera, men inte just Iran. Jag ville skriva något i stil med "varför valde myndigheterna att konfiskera hennes pris". Jag vill ju veta vad motivet är. Men det framgår inte.

Jag har kollat och kollat men hittar ingen knapp. Kanske är det i det läget man ska skicka iväg ett mail och fråga redaktionen varför man inte kan kommentera nyheter från Iran. Jag har tidigare lagt märke till att massmedier försöker förhindra diskussioner när de saknar källor och bevis. I andra fall låter de folk kommentera när de vet att sionister tänker skriva massor av Irankritiska inlägg o.s.v..

Kanske när de läser det här inlägget ser de till att man kan kommentera deras artiklar. Så vi får se...

Svd:s och DN:s artiklar om händelsen i Iran:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3852529.svd

http://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-beslagtar-shirin-ebadis-fredspris-1.1002783

15 kommentarer:

Richard sa...

Man behöver inte vara sionist för att tycka illa om Irans regim. Även en objektiv åskådare inser att de flesta av mullorna och ayatollorna är mörkrets furstar. Och deras hantlangare på motorcyklar är inget annat än orakade imbecilla sadister. Rena råskinnen. Påminner om Morgoth, Saurun och deras orcher. Hur kan en regim störta ett gammalt kulturrike med mångtusenåriga stolta anor så i fördärvet på så kort tid?

Regimen utnyttjar palestinafrågan för att rättfärdiga sin egen makt och bryr sig inte ett dugg om palestinska folkets bästa. De önskar evig konflikt mellan palestinierna och Israel. De behandlar sina medborgare som skit om de protesterar. Avrättar barn under 18 år och låter inte ungdomar vara glada, sjunga, dansa eller ens klä sig snyggt ute. Tjejer och killar får inte ens bada tillsammans och de är emot all kunskap förutom att rabbla koranen fram och baklänges.

Och nej, jag är inte sionist utan är mycket kritisk även till Israels behandling av palestinierna. Men Iran är ännu värre. Jag hoppas det finns ett liv efter detta och att Khomeinei och de andra mörkermännen till slut kommer till insikt att de varit djävulens verktyg på denna jord.

Anonym sa...

Jo, det är säkert judarnas fel att du inte kan kommentera.

Om du inte var fullt så konspiratorisk och kollat runt så märker du att det är rätt många artiklar man inte kan kommentera på, allt från utrikes- till sportnyheter.

Jag antar att de begränsar antalet artiklar man kan kommentera eftersom allt måste modereras och det tar tid och skapar därmed utgifter.

Anonym sa...

Och varför skulle Iran ens bemöda sig med att berätta varför? Vad man än säger så förefaller det ju med största sannolikhet orimligt.

Men om du hade lite eget driv skulle du kanske kunna se att Iran inte har lämnat någon offeciel kommentar (http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8382008.stm).

Anonym sa...

Nja, det finns många artiklar som inte går att kommentera. (Nya bilmodeller, inrikespolitik, matlagning mm. mm.) Tror inte riktigt på din idé om att man bara får kommentera då man väntar sig "Iran-kritiska" inlägg. Hur vet man i förväg vilka åsikter som kommer fram i inläggen? Oftast tycker jag att många helt olika åsikter kommer till tals i inläggen. Alltså: jag tror inte på denna "Hemliga Agenda" du hänvisar till. Här får ju jag skriva något du sannolikt inte håller med mig om..

Jag anser nämligen att det är en katastrofal regim som har makten i Persien, fruktansvärt repressiv och med en skräckinjagande retorik.

Faktiskt har jag aldrig hört talas om en så otäck symbolisk kränkning som att beslagta ett Nobelpris. (Oaktat de övriga obehagliga trakasserierna av familjen.) Vore det inte så groteskt, skulle det nästan vara skrattretande!

Anser du att det som händer i Iran är bra för de egna medborgarna? Eller för fredsansträngningarna i Mellanöstern? Jag har en känsla av att rättssystemet vilar på medeltida grund, med avrättningar, steningar och andra drakoniska straff, t.ex. för homosexuella. Jag skulle vara oerhört orolig om min lilla 8-åriga dotter skulle visa lesbiska tendenser - om familjen bodde i Iran...

Tyvärr måste jag tillstå att demokratin sitter löst i de flesta arabstater likaså. Jag kan inte se ett enda land i regionen som beter sig någorlunda civiliserat. Visserligen har jag en hel del invändningar mot den israeliska politiken, men trots detta kan jag inte se något annat land i Mellanöstern som har en tillstymmelse av demokratiska rättigheter. Att dessa rättigheter sitter trångt för den palestinska befolkningen är naturligtvis beklagligt, men kanske kan hänföras till pressen och det oavvända hatet den samlade arabvärlden visat Israel sedan dess grundande. Vem som har mest rätt till området lämnar jag därhän just nu, men oavsett vem som var där först, eller mitt emellan, eller senast, tror jag att alla skulle ha så oändligt mycket att vinna både mänskligt, ekonomiskt, vetenskapligt och demokratiserande framför allt den omkringliggande arabiska befolkningen.

Ett av problemen som lägger hinder i vägen för en fredlig utveckling i regionen kanske är att de arabiska ledarna just fruktar det demokratiska inflytandet en "varm" fred med Israel skulle betyda för medborgarna i de egna länderna. Men att det skulle vara välgörande för båda sidor tvivlar jag inte en sekund på.

Däremot tvivlar jag starkt på att det kommer att hända under min livstid, ja troligen inte heller under mina döttrars. Men helt säker kan man inte vara, sovjetimperiet föll ju också, vilket jag trodde skulle inträffa först om kanske många hundra år...

mvh

George L

Anonym sa...

Håller med om att kommentarsfältet borde vara öppet..är du förintelseförnekare också?

Lars sa...

Varför kommenterar du inte nyheten på din egen blogg? Du kanske har en intressant teori om varför den iranska regimen agerade som den gjorde.

Ibrahim sa...

Jag skrev inget om judar, och förnekar inte att Förintelsen ägt rum. Dessutom känns det som om jag fick fram det jag ville skriva på svd.se och dn.se här.

Demokrati är rätt så irrelevant med tanke på västvärldens stöd till Israel...som är en apartheidstat. Men visst, muslimska länder har inte anammat demokratin så bra. Men det beror på "det demokratiska" USA som lemlästat den muslimska världen i så många år nu.

Jag tror kritiken mot Iran är obefogad, överdriven och ibland även korkad. Den enda anledningen till varför folk angriper Iran är just för att de försöker smutskasta ett land som försvarar muslimernas rätt att slåss mot ockupationsmakter. Det ligger mycket politik bakom kritiken mot Iran. Många iranier har berättat för mig att allt bara är lögner, att sionister försöker smutskasta Iran. Mullorna är de största försvararna av det palestinska folket, ett folk som västvärlden dagligen förtrycker via Israel. Mycket politik som sagt.

Jag tror 'jeaz' har en poäng om att man inte kan kommentera på alla artiklar. Men ändå. Borde inte massmedierna ta sina jobb på allvar? Är det inte värt extra utgifter i yttrandefrihetens namn? Eller propagerar man för yttrandefriheten bara när någon kränker en profet?

Det är den här tystnaden som lett till att folk tycker illa om Iran. "Iran värre än Israel"? Illa...

För Gud vet bäst sa...

Haha, "sionister".

Sion betyder Israel/Jerusalem, och är namnet på ett berg i området.

Även de så kallade "palestinska" araberna är sionister, som vill ta sig till den judiska huvudstaden Jerusalem (Sion).

Alla är välkomna att be till sin egen gud/Allah i Israels huvudstad, även muslimer. Även du.

Ibrahim sa...

Hmmm...det är väl därför al-Aqsa moskén stängs av israelisk polis varje fredag...

Sion syftar på det där berget, som du säger. Men inget mer. Jerusalem har alltid varit Jerusalem, och inte en sionistisk huvudstad.

Lars sa...

Ibrahim
Aah, nu förstår jag varför "Sions vises protokoll" är så mäkta populär i MÖ. Bestsellerlistan toppas dock fortfarande av "Mein Kampf". Förstås.

Ibrahim sa...

Det var väl BBC som påstod att "Mein kampf" är bestseller i mellanöstern. Hur trovärdigt är det?

Vad är bestsellern här i västvärlden? "Gå med i IDF och mörda palestinska barn"?

Lars sa...

Bättre än så kan du Ibrahim, försök igen.

Ibrahim sa...

Det är lite typiskt att bara för att man tycker att massmedierna propagerar för statskupp mot Iran måste man ha läst "Mein kampf", vilket jag inte har gjort. Det skulle vara intressant att läsa den boken, men jag tror att den är irrelevant. Vill man förstå sig på den politiska atmosfären 2009 räcker det med att läsa nyheter...och ja, vara uppmärksam.

Folk tror att Israel, som är den värsta apartheidstaten på planeten är en "demokrati". Så illa är det. Och så klagar samma människor på Iran och folk som undrar.

Läs vad Richard sa. Han tycker att Iran är "värre" än Israel. Men ska nog inte vara för hastig i sin bedömning, men jag tror massmedierna ligger bakom hans okunskap...och folket okunskap.

Att "Mein kampf" skulle vara en bestseller i mellanöstern är inte relevant om man ignorerar vad massmedierna i väst försöker säga till folk.

Richard sa...

Ibrahim, när det gäller Iran har jag tyvärr personliga erfarenheter av regimen. De har stulit landet från de miljontals perser som nu tvingas leva i exil. Det som hände i Iran 1979 är för dem precis lika orättvist och traumatiserande som det som hände palestinierna 1947.

Om du vill att palestinska folket ska få det bättre så är det definitivt INTE mot Iran du ska vända dig. Du måste inse att regimen i Iran är falsk! De har endast ett mål i palestinafrågan och det är att konflikten fortsätter så att de kan legitimera sin makt genom att ha kvar Israel, USA och resten av världen som yttre fiender. Så fort det börjar lugna ned sig mellan Israel och Palestina och bli fredliga tongångar låter därför Iran sina hantlangare Hamas och/eller (via Syrien) Hisbollah - organisationer som förövrigt också är bygger sin existens på Israelhat - sabba fredsansträngningarna med nya raketbeskjutningar vilket ger Israel en ursäkt för att som vanligt svara med övervåld.

Palestina behöver en stark demokratisk ledare som inger respekt och som inte är styrd av vare sig Iran eller något annat land. Någon som är okorrumperad och endast ser till palestinska folkets bästa; en civiliserad palestinsk stat som lever i fred med alla sina grannar inklusive Israel. Omvärlden skulle då tvinga den israeliska regeringen att sluta med sin apartheidpolitik gentemot de inhemska palestinierna. Jmfr vad som hände i Sydafrika efter att ANC slutade med militära operationer.

Din blogg är ett mysterium. Å ena sidan uttrycker dig väl i skrift och låter även dina meningsmotståndare komma till tals. Det visar på bildning och ett öppet sinne. Å andra sidan så verkar du väldigt trångsynt, enkelspårig och fanatisk i ditt fördömande av Israel. Jag hoppas att du inte bygger din egen identitet på hatet mot Israel utan att du vill finna en realistisk lösning på palestiniernas problem. Då bör du omvärdera din bild av Iran och inse att Iran är en falsk vän till palestinska folket. Och en falsk vän kan vålla långt mer skada än en uttalad fiende...

Ibrahim sa...

Richard. Alla vettiga människor vet att det är Israel som sabbat alla fredsförhandlingar. Vem var det som godkände senaste bygget av illegala bosättningar på Västbanken? Ja, det var Netanyahu. Sist jag kollade var han varken iranier, medlem i Hizbollah eller Hamas.

Det enda anledningen till varför folk är kritiska mot den nuvarande regimen i Iran är för att den är muslimsk. Ateistiska sionister vill inte det. De vill inte ha islamiska regimer. De föredrar sekulära regimer.

Ateistiska iranier tycker också så, naturligtvis, för att de föredrar shahen. Jag vet själv att det finns iranier som hatar Islam över allt annat, och att de vill ha nära relationer med Israel... som USA. Det är bra att muslimska iranier slår tillbaka mot dessa människor.

Jag tror att du ger ett skit i palestiniernas rättigheter. Så länge palestinierna strävar efter en ateistisk stat kommer folk som du stötta de. Men när palestinierna röstar på religiösa partier blir folk som du sura. Jag har lärt mig mycket om sionister som infiltrerat pro-palestinska organisationer på senare tid. Många sådana organisationer i Sverige håller på att kollapsa på grund av folk som dig.

Folk som dig måste lära sig att kampen för Palestina är en kamp för Islam. Sionister har förklarat krig mot Islam och ockuperar idag flera muslimska länder. Det är en religiös kamp, mot en ateistisk och fascistisk ideologi. Hizbollah godkändes av den nya libanesiska regeringen igår. Hamas är redan godkänd i miljoner muslimers hjärtan. Ni kommer inte ta vår religion från oss helt enkelt.

Västvärlden verkar föra politik baserad på dubbelmoral. Vad hade USA tyckt om Socialdemokraterna tog till vapen och försökte belägra Riksdagen? Det hade kallats för en statskupp. Men om israel-iranier försöker belägra parlamentet i Teheran kallar folk det för "hjältedåd". Dubbelmoral.

Dessutom borde Israel bojkottas, inte Hamasregeringen. Västvärldens ledare har visat sitt sanna ansikte.