Politik och mellanöstern: Arabisk tystnad Del 2

26 december 2008

Arabisk tystnad Del 2

Hade inte planerat att göra en del två, men så såg jag att en vän på youtube hade skickat ett videoklipp till mig som jag tycker passar väldigt bra till det jag skrev om bara för någon timme sen.

I videoklippet talar personerna på arabiska, men bilderna kanske säger tillräckligt för er som inte talar arabiska. Klippet visar hur vissa människor lever i en dröm med mode, dyra bilar och annat som tillhör det typiska "american dream" medan andra människor svälter och dör som flugor. Det här kan även jämföras med övriga världen där en del människor lever rena drömmen medan andra svälter ihjäl.

Jag vill också att ni uppmärksammar att det står MBC uppe i högra hörnet som dyker upp regelbundet i videoklippet. MBC står för "Middle east Broadcasting Centre" och är ett privat saudiarabiskt TV-kanal.

(OBS! Stötande bilder förekommer. Känsliga tittare varnas)

1 kommentar:

Anonym sa...

Oh My God. Den där videon beskriver exakt va jag känner varje gång ja slår på arabisk tv. SKAMLIGT. SKAMLIGT. SKAMLIGT.