Politik och mellanöstern: Tio MiG-29 stridsflygplan till Libanon

16 december 2008

Tio MiG-29 stridsflygplan till Libanon

Libanesiska försvarsministern Elias el-Murr har under tisdagen träffat Anatoliy Eduardovich från den ryska regeringen och presenterat ett militärt samarbete mellan länderna. El-Murr avslöjade snabbt att Ryssland kommer att sälja tio MiG-29 stridflygplan till Libanon, som ännu har bara omkring 70 helikoptrar av äldre modeller som utgör LAF, Lebanese Air Force. MiG-29 är också rätt gamla stridsflygplan, men anses vara bra. Ni kanske minns alla dessa hollywoodfilmer som fick MiG-29 att framstå som ett hot mot västvärlden.

Men jag tror att Libanon kommer satsa ännu mer på att bygga ut luftvärnssystemet i landet, då inte ens 500 stridsflygplan kan möta hotet från Israel, som för tillfället har omkring 1500 funktionsdugliga stridsflygplan. Med ett fullständigt och modernt luftvärnsförsvar skulle man lätt tackla ner hotet från Israel, då flygangrepp är den enda möjligheten Israel har i ett framtida krig mot Libanon. Israeliska IDF kommer aldrig kunna göra sitt jobb i ett krig, med tanke på Hizbollahs överlägsenhet och även libanesiska truppers och UNIFIL:s närvaro i södra Libanon.

Faktiskt, israeliska militären sa idag att de kommer att "besegra" Hizbollah "väldigt fort" i det kommande kriget. Israel har övat på att göra kommunikationen bättre mellan säkerhetstjänst, spaning, trupper och generaler, då den har varit bristande under kriget 2006.
Men Israel har även erkänt faktum att Hizbollah har blivit 3-4 ggr starkare sen kriget för två år sen. Men israelerna vill inte se sig besegrade, så vi får räkna med ett nytt krig ganska snart.

Men jag tror att allt fler satsar på att Hizbollah går segrande ur även nästa krig. Visserligen har Israel skaffat sig bättre vapen, men det har Hizbollah också gjort. Hizbollah har enligt vissa källor missiler som kan slå ut Dimona, där Israel bygger sina kärnvapen.

"Russia to provide Lebanon with 10 MiG-29 fighter jets"
http://www.almanar.com.lb/NewsSite/NewsDetails.aspx?id=67306&language=en

"Israel vows 'Swift victory' in next war with Hezbollah"
http://www.almanar.com.lb/NewsSite/NewsDetails.aspx?id=67307&language=en

Inga kommentarer: