Politik och mellanöstern: Dollarn ska ersättas

01 december 2008

Dollarn ska ersättas

FN:s ekonomer varnar återigen för dollarras. På senare tid har det varit mycket turbulent på marknaden och dollarn har rasat lite här och där. Men Pentagon har tillsammas med Kanada och Mexiko jobbat på en ny valuta, Amaro. Och man planerar att ersätta dollarn med den inom kort. Det finns inget bestämt datum, men för att göra Amaro attraktivt behövs en finanskris, och det har vi nu.

Jag skrev tidigare lite kort om NAU (North American Union), som ska använda sig av valutan Amaro. Medierna har inte rapporterat något om detta, vilket är jättekonstigt tycker jag.

Men jag har läst en del om Amaro och NAU, och när jag läste om ekonomernas varning på DagensPS.se kom jag på att detta skulle vara ett gyllene tillfälle för de som jobbat på att ersätta dollarn med Amaro. Eftersom dollarn vinglar som ett fartyg ute i en storm skulle folk inte ifrågasätta idén om en ny valuta. Men jag misstänker att dollarn måste bli ännu mer oattraktivt innan Amaro presenteras, kanske någon gång under nästa år.

"Nytt dollarras fruktas"
http://dagensps.se/artiklar/2008/12/01/24031128/index.xml

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tydligen en hel del som ska hända nästa år om man ska tro dig. Visste du förresten att USD eller euro kan vara ett alternativ för den Isländska kronan i dessa svåra tider för Island?
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255C12%255C01%255C313982%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

Ibrahim sa...

Ja, mycket hinner hända på ett helt år. Jag tror att Island kommer att byta till Euro. USD känns avlägset, trots att det används flitigt på Island.