Politik och mellanöstern: Halal-TV:s sista avsnitt stoppas

20 december 2008

Halal-TV:s sista avsnitt stoppas

Jag har inte sett ett enda avsnitt om jag får vara ärlig. Har inte tid att kolla på TV-program som är så präglade av "bråk om åsikter", eller vad man nu kan kalla det. Sen 11/9-attackerna har Islam ansetts vara ond. Att SVT valde att sända Halal-TV borde ha förändrat den synen på Islam. Så, nyckelpunkten i Halal-TV, som ett kontroversiellt TV-serie borde ha varit just de frågorna om Islam. Att diskutera om muslimer i Sverige kommer i efterhand.

Jag har svårt att förstå varför många motsatte sig idén bakom Halal-TV. Jag tycker att det var en bra idé, trots att man diskuterade mindre relevanta problem. Det var ju som sagt mycket diskussioner om muslimer i Sverige, men det minsta de kunde ha gjort var att göra klart för folk vad Islam står för...så att man tar död på alla konspirationsteorier.

Vad jag förstått är att det inte är därför vissa ogillar Halal-TV. Många tycker att SVT gjorde fel i att låta tre muslimska kvinnor synas på TV. Muslimska kvinnor ska vara förtryckta, tycker dessa människor. Att tre muslimska kvinnor visar hur rättvis Islam är i det verkliga livet får de att gå upp i taket. Hörde att en av tjejerna brukade stödja stening, vilket är emot Islam. Så, just det får vi hålla utanför just nu.

Men jag hoppas att de sänder fler avsnitt i framtiden. Så länge anti-islamisterna går i taket är jag nöjd. För då betyder det att samhället gör sitt ansvarsfulla jobb att arbeta mot extremism.

Inga kommentarer: