Politik och mellanöstern: Ahmadenijads jultal

25 december 2008

Ahmadenijads jultal

Den brittiska TV-kanalen Channel 4 valde att sända ett jultal som minst sagt chockade det brittiska folket. Kanske inte hela folket, men åtminstone en del människor.

Channel 4 motiverade valet av Ahmadenijad med följande ord:

"(As) the leader of one of the most powerful states in the Middle East, President Ahmadinejad's views are enormously influential".
Inte mycket att tjata om, men sen tycker många att han har "extrema åsikter" p.g.a. någon okänd anledning...nej förlåt, p.g.a. att massmedierna utmålat honom just som en extremist.

När jag jämför hans ord med exempelvis George W Bush finner jag Bush mycket mer extrem, så jag tycker inte ett dugg om att Ahmadenijad skulle vara extrem. Nu har han åsikter som inte är populära här i väst, men i mellanöstern är han den näst mest populära ledaren, efter Hizbollahs Sayyed Hassan Nasrallah.

Att Ahmadenijads jultal vållar rabalder i Storbritannien är inte konstigt. Folk tror att han bara vill mörda judar.
"The decision angered some MPs, who branded him a "dangerous fanatic" with anti-Semitic and anti-gay views. "
T.o.m. brittiska ministrar tror att han hatar judar. Informationssamhälle, någon? Judar i Iran behandlas faktiskt mycket bättre än de i Israel, så länge de inte stödjer just staten Israel. Men det bryr sig medierna inte om...

Jag hittade jultalet på youtube. Klippet är nästan 10 minuter långt, men talet börjar runt 2:21.



Jag tycker att kritiken mot Channel 4 är oberättigade. Det må vara lättare att låta en imperialist hålla jultal i dagens samhälle med fördummade folkmassor, men det är dags för en förändring.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/7799652.stm

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=867700

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det är nog svårt att bli chockerad av talet. Som västerlänning, även om jag inte är särskilt kristen, kan jag utan att tveka ställa mig bakom i alla fall det han säger.
Det är väl snarare en sjukdom hos massmedia, att försöka skapa rubriker och slå upp skandaler, så en ledare för Iran, som kommer med en vänlig julhälsning, passar inte in i detta. Tråkigt att Israels ambassadör och brittiska US springer omkull varandra i sin iver att visa hur dumma de är.
Rainer

enkel röst sa...

Stor Tack för länk.
Tyvärr har s.k. västliga lögner kommit till väggens ände.
Om man läser DN artikkel då kan man fåhelt annan bild av verkligheten.

Ibrahim sa...

Det var en till kommentar som tyvärr försvann, det får jag ursäkta för. Jag valde att låta publicera kommentaren, men som sagt försvann den.

Jag får bilden av att massmedierna i väst tjänar på skrämsel taktikerna, som politikerna gör. Kommunismen är borta, så nu får de muslimska länderna bli smutskastade istället.

Det är tråkigt att politiker och massmedier i väst försöker isolera bort Iran på ett så desperat sätt.