Politik och mellanöstern: Ett förslag

25 november 2008

Ett förslag

Idag är en viktig dag i kampen för jämställdhet. Det tycker vissa. Jag själv har inga egna åsikter om FN:s "stoppa kvinnovåldet"-dag gör någon skillnad. Men det är bra ändå. Mycket bättre än att måla taket för 185 mille.

Jag har aldrig förstått varför så många kvinnor drabbas. Man hör ständigt om att kvinnor misshandlas på olika sätt. Jag har aldrig vittnat en misshandel, men man brukar vittna själva "resultaten" från misshandel.

Men jag har ett förslag som jag tror många kommer att gilla. Sverige är ju sedan länge känd för sina hoteller, nej förlåt, fängelser/anstalter. Brottslingar hinner inte känna sig hemmastadda på anstalterna innan de får åka hem igen. Det är ju sjukt. Så, varför inte skärpa straffen? Nej, jag snackar inte om att gå från exempelvis 6 månader till 2 år. Jag tänker mer på 15-20 år för misshandel. När en åklagare sitter i rätten och ser offret i ögonen (som troligen får leva med sina skador livet ut) tror jag att offret gärna vill höra att förövaren ska sitta en betydande del av sitt liv inne.

Sen snackas det mycket om att det är för bekvämt på anstalterna. Varför inte ta bort bekvämligheterna då?
Det är väldigt konstigt att folk som sitter inburade har det bättre än vad vi fria människor har, om man bortser från frihetsberövandet. Men vi tvingas ändå åka kollektivt numera, så jag tror inte det där spelar någon roll längre...

"Män måste ta ansvar för våldet"
http://aftonbladet.se/wendela/article3849496.ab

"Stoppa hedersvåldet"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=855262

Inga kommentarer: