Politik och mellanöstern: "Saudi Arabien bakom Fatah al-Islam"

18 november 2008

"Saudi Arabien bakom Fatah al-Islam"

Frankrike anklagar Saudi Arabien för beväpning av Fatah al-Islam, och säger sig även ha starka bevis på kopplingar mellan den organisationen och al-Qaida. Under striden i Nahr al-Bared i fjol upptäckte man tydligen att extremisterna använde sig av fransktillverkade vapen, som fransmännen sålde till Saudi Arabien. Liknande vapen hittades även i Afghanistan.

För mig kommer det här inte som en överraskning. Faktiskt blev min morbror gripen av den libanesiska armén i somras, och fick sitta i ett mörkt rum i tre dagar utan mat. När man började misstänka min morbror för samröre med Fatah al-Islam skickades han till ett flerstjärnigt hotell, ägd av Saudi Arabien. Så, överraskad är jag inte.

Libanesiska armén brukar misstänka folk för samröre med extremister p.g.a svårighetsgraden av konflikten. Min morbror släpptes senare när man fann att enbart hans chef var skyldig i en muthärva, bara så att ni vet.

Saken är att Saudi Arabien har sina fingrar med i det politiska spelet i Libanon. Motivet är att stärka sunniter genom att beväpna de mot Hizbollah, som är en shiitisk organisation. Målet är, som USA och Israel planerat, att försvaga Hizbollah och därmed försvaga Libanon. Därmed blir Libanon ett enkelt mål och kan användas som en plattform i ett eventuellt krig mot Syrien.

Glöm inte att det var Saudi Arabien som tog initiativet för 6 år sen för att tvinga de muslimska länderna att stödja staten Israel med vapen och pengar fullständigt villkorslöst. Det var det initiativet som stod bakom FN-mötet i New York i förra veckan, där ledare från hela världen träffade varandra för att stärka Israels militära och politiska inflytande.

*Notera att jag inte står för "konflikten" mellan shiia och sunni muslimer. Som muslim dömer jag inga muslimer utifrån deras tro. I min barndom fanns inget som hette "shiia mot sunni". Det har de ansvariga i USA med tiden hittat på för att elda på konflikten i Irak.

Inga kommentarer: