Politik och mellanöstern: Grön galningspolitik

15 november 2008

Grön galningspolitik

"Förbjud alla fossilt drivna bilar 2025". Det tycker centerpartisterna. Och eftersom de går allt hårdare mot bensin och dieseln lär ingen bli förvånad om förbudet kommer även tidigare än så.

Men vad ska vi köra på för bränsle då? Det finns ju inga bra alternativ. Etanolen E85 är farligare mot miljön än vad bensinen är. Eldrivna bilar klarar inte av att åka längre än 40-50 km på en laddning. Biogas är släpper också en hel del ogillade partiklar i luften. Och hur blir det då med de större fordonen på vägarna, som bussarna och lastbilarna?

En sak som bekymrar mig väldigt mycket är "anti-bilism"-politiken som förs i Sverige. Det känns som om vi tvingas ta tåget eller bussen istället. Det låter ju inte tråkigt, men huvudstaden Stockholm skulle kollapsa om alla tvingades ta bussen eller tåget. Redan nu är kollektivtrafiken för långsam och alltför känslig mot kyla och fallande löv. Dessutom har monopolet SL höjt priserna trots att kostnaderna inte ändrats särskilt mycket. Lär bli värre i framtiden...

Vad händer härnäst? Kommer bilister att jagas och hängas i Stockholm City?

Faktum är att politikerna inte vill att vi kör bil. Vi ska åka tåg och buss.
Det finns många undersökningar som visar att koldioxid sänker medeltemperaturen. Men varför får vi inte köra bil? Politiker vill stänga in människor i storstäder, så enkelt är det. Det här är George Orwell's "1984" på högsta nivå.

Faktum är att vi har tekniken att köra på vatten. Vattenmolekylerna (H2O) kan separeras med en elektrolys vilket bildar separata syremolekyler (O2) och vätemolekyler (H2), där båda är i gasform vid rumstemperatur. Sen kan gaserna (oftast vätgas H2) tillföras till en förbränningsmotor i en bil.
De här kunskaperna om elektrolysen har funnits i mer än 100 år, och tekniken att utnyttja det har funnits i knappa 50 år. Att köra bil på vatten är en bra idé tycker jag. Det finns gott om vatten. 71% av jordens yta är täckt av vatten. Men varför används inte den här tekniken då?

Jo, General Motors byggde en sådan bil, som kostar omkring 5 miljoner brittiska pund. Väldigt dyrt, men de vill ju säkert ta död på tekniken med hjälp av prislappen. Henry Ford utvecklade T-Ford som började säljas 1908, bara 20 år efter att bensinmotorn utvecklats. Ändå kostade en splitterny T-Ford endast 950 dollar. Idag blir de säkert runt 20000 dollar. Men det är fortfarande långt från 5 miljoner pund, som gör säkert 7 miljoner dollar.

Alltså, för 100 år sen kunde man köpa ny teknologi för 950 dollar, men idag måste man hosta upp 7 miljoner dollar för 50 år gammal teknologi.

Ni kanske förstår var jag försöker komma fram till? Politiker och folk inom bilindustrin vill inte serieproducera en produkt som kan köras på nästintill gratis bränsle (vattnet). De vill istället att vi buntas ihop på ett tåg och fortsätta hosta upp pengar till de dyra biljetterna och SL-korten. Bilindustrin kan överleva på dyra sport- och lyxbilar byggda för eliten.

Det är lättare att kontrollera en befolkning som är beroende av kollektiva transporter. För om några vill ta sig ut till skogen, där ett topphemligt politiskt möte hålls kan man inte åka dit för att protestera, för ingen kan ta sig dit. EU toppmöten kan hållas långt borta från civilisationen utan att drabba samman med stenkastande människor. Dessutom kan man få igen fler lagar utan att folk kan göra något åt saken. EU ville registrera bloggare i somras, men det gick inte igenom just för att vanligt folk kunde röra på sig hur de ville.

Att få äga en bil som klarar av vad bilar idag klarar av borde vara en rättighet. Självklart ska vi utveckla bättre bränslealternativ och då tycker jag att bränslecellstekniken som jag tidigare nämnde skulle fungera utmärkt. Så, mitt förslag till politikerna och näringslivet är att kasta E85 i soptunnan och jobba på för att utveckla en bil som kan köras på vatten, och som senare även kan serieproduceras så att alla har råd.

Fram tills dess har jag inga problem med att bensin och diesel används som vanligt.

"C vill förbjuda bensinbilar"
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/c-vill-forbjuda-bensinbilar-1.5907

(George Orwell och "1984")
http://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)

"T-Ford"
http://sv.wikipedia.org/wiki/T-ford

2 kommentarer:

Andreas sa...

Du som är nationalekonom borde förstå oljans betydelse för världsekonomin. Vad tror du händer när vi får oljebrist och vi fortfarande är beroende av bensin/diesel?

Ibrahim sa...

Alltid intressant att spekulera. "Vad händer om?" Jättekul. Men då får man komma med rimliga alternativ, något som ska ersätta dagens bilar och inget annat. Många människor vill ha friheten att bila ner till Madrid imorgon. Hur tror du det är möjligt om man måste ladda sin bil i 18 timmar var 5:e mil?

Bränslecellsteknologin är en bra kandidat, men tråkigt nog verkar det finnas många som vill dödsförklara den teknologin. Jag som har hört massor av historier om amerikanska myndigheter som mördat forskare inom det forskningsområdet, misstänker att samma personer försöker stoppa den teknologin idag också. Vi måste bara finna ett bra sätt att utvinna vätgas på. Sen är det bara att tuta och köra.