Politik och mellanöstern: Jobb-Sverige

18 november 2008

Jobb-Sverige

Maud Olofsson har kommit med många underliga förslag på sistone. Man börjar inta en defensiv inställning hela tiden när man läser om hennes förslag. Nu ska vi också jobba längre, åtminstone ett antal år mer än i vanliga fall.

Jag finner ändå en logik i förslaget. Många äldre människor är faktiskt pigga, och vissa ser ut att vilja fortsätta jobba i några år till. Så, varför inte?

Jag vet inte riktigt hur det där med pension fungerar, men jag har för mig att man kan endast förtidspensionera sig om man har ett läkarintyg som tillåter det. Men annars får man vänta tills man fyller 65.
Det skulle vara tråkigt om regeringen valde att höja från 65 år till 67, som vissa talar om. Jag vet inte hur många som skulle bli sura om de tvingades jobba i ytterligare två år.

Men varför inte låta ungdomar få de jobben istället? Det är ju redan väldigt svårt att få jobb, det vet jag.

Inga kommentarer: