Politik och mellanöstern: IPRED-lagen

14 november 2008

IPRED-lagen

Det här är det hetaste diskussionsämnet just nu, så jag tänker bidra med mina egna åsikter.

Först är ju det så att fildelning är olagligt. Går man in i en butik och snattar blir man dömd för snatteri och i värsta fall får man spendera en kortare tid på kåken. Men att ladda ner musik och film gratis tycker vissa borde vara lagligt. Varför? Det förstår jag inte.

Själv köper jag inte musik och filmer. Det känns rätt onödigt och dyrt när man inte kan bli dömd trots att man laddar ner gratis. Det är även lättare att få tag i gratis material. Men skulle gratis fildelning bli olaglig kan jag tänka mig att köpa musik och filmer. Så, IPRED-lagen har jag inget emot sålänge företagen inte har någon rätt att kartlägga våra vanor. Jobbigt det där med att företagen ständigt vill veta vad vi gör med våra liv. Alla vill plötsligt kartlägga alla människors liv. Farligt, tycker jag.

Inga kommentarer: