Politik och mellanöstern: Vadå förtryck?

09 november 2008

Vadå förtryck?

"Förtryck", det ordet hör man ofta idag. Särskilt när man talar om religion. De flesta svenskar idag är ateister, de tror inte på Guds existens. Trots att dessa oftast inte vet mycket om religion och kulturer som påverkas av religioner får man höra mycket kritik mot religionerna, orättvis kritik skulle jag vilja säga. Men ibland favoriseras vissa religioner, som t.ex Buddhismen.

Ännu idag, år 2008 får svenska kvinnor mindre i lön än svenska män. Ändå vågar många människor påstå att slöjor förtrycker kvinnor på andra sidan planeten. Men hur vet de det? Hur kan dessa så kallade "kritiker" vara så säkra på saken? Jag kan slå vad om att majoriteten av dessa aldrig besökt ett muslimskt land.

Min mamma bär sjal. Är hon då förtryckt? Vem vill ta ställning i denna fråga?
Nej, min mamma är inte förtryckt, hon valde själv att bära slöja. De flesta muslimska kvinnor har SJÄLVA bestämt att bära slöja. Kan någon vara snäll och förklara hur de är förtryckta? Hur är man förtryckt om man själv valt att göra något? Definitionen av ordet 'förtryck' är att en starkare person tvingar en svagare person till något. I ett muslimskt samhälle bör kvinnan ha lika mycket makt som mannen enligt Koranen. Och i de flesta muslimska länder följer man den här principen relativt bra.

I artikeln (finns längst ner i inlägget) sägs det att det finns många muslimska grupper som utgör helheten Islam, vilket är sant. Sen tycker man i artikeln att det är fel att tre kvinnor med nästan likadana åsikter representerar helheten Islam, vilket jag håller med trots att det är svårt att representera alla grupper. Men isåfall, varför dra alla beslöjade kvinnor över en kant? Dubbelmoral, säger jag.

Jag är så trött på ignoransen i samhället. Numera kan man se många beslöjade kvinnor som får göra vad de vill. Ändå fortsätter hetsen runtom i samhället. Jag tycker att kritiken och ifrågasättandet har gått över till hat mot Islam. Med tanke på att nästan 5% av landets befolkning "har anknytning till Islam" borde folk ha någorlunda bra kunskaper om Islam. Men så är det inte.
Som det nämns i Koranen tänker anti-islamister aldrig ge upp sin kamp mot Islam. De går hur långt som helst, så mycket att de gärna påstår att fritt tänkande människor egentligen är förtryckta.

Jag minns inte vilken sura som säger så. Om någon minns, påminn mig gärna. Tack.

Vi är alla förtryckta av dessa lögnare. De här lögnare och avskum försöker sprida skräck i samhället, de försöker sprida "vi och de"-tänkandet istället för att sprida kunskap och förståelse. En ny generation människor bombaderas av lögner och skitsnack. Fortsätter det såhär får vi räkna med ett ännu kallare samhälle. Vill vi ha det så?

Notera att jag inte tar ett ställningstagande till Halal-TV. Jag har inte hört något positivt om det programmet, så jag antar väl att det programmet inte är något bra. Själv har jag slutat titta på TV helt och hållet, då inga bra program har visats på ett par år...

Vill också påpeka att många kvinnor i den muslimska världen har blivit behandlade på fel sätt, och så är det inte bara i de muslimska världen utan i hela världen. Kvinnor i hela världen drabbas av det patriarkala systemet. Så, ska vi lösa det problemet måste vi inse att det inte bara finns i den muslimska världen.

"Halal-TV är en skymf"
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3722344.ab

Inga kommentarer: