Politik och mellanöstern: Oljan är mäktigare än presidenter

17 november 2008

Oljan är mäktigare än presidenter

Barack Obama lovar att ta hem soldaterna från Irak, och stänga fängelset i Guantanamo. Ganska vågat tycker jag. Igår (rätta mig om jag minns fel) godkändes en pakt av den irakiska regeringen, som låter USA vara kvar i Irak i ytterligare 3 år. Att ta hem soldaterna i förtid skulle inte vara aktuellt, med tanke på att folk är så "himla rädda" för att några terrorister ska ta över landet efter att amerikanerna dragit hem.

Och att stänga Guantanamofängelset? Det fängelset styrs inte ens av USA:s regering. Det är ett fängelse som styrs av vad folk kallar "outlaws", för det finns ingen möjlighet att den amerikanska konstitutionen skulle kunna stödja ett fängelse som förövar folk på deras frihet. Obama lär inse att inte ens en president kan stoppa gamla beslut.

Förut trodde jag mycket på Obama, just för att han kunde förändra den amerikanska politiken. Men jag har tappat förtroendet för honom. Han valde t.ex Rahm Emanuel som medarbetare, trots att Rahms farsa var med i en terroristorganisation. En son till en terrorist i Vita Huset? Ser inte bra ut.

Folk lär inse att inte ens Obama kan göra en skillnad. Imperiet USA är dömt att fortsätta leka världspolis tills det faller.

http://aftonbladet.se/nyheter/article3786451.ab

Inga kommentarer: