Politik och mellanöstern: Censur igen...

04 januari 2009

Censur igen...

"Israeliska marktrupper inne i Gaza". Det kan man läsa i alla tidningar och nättidningar idag. Massakern i remsan fortsätter. En marknad bombades och fler än 20 civila människor dödades och blev martyrer. Enligt de flesta källor har israelerna tagit sig in i remsan och alla här hemma "verkar vara oroade". Jag förstår inte varför...eller jo, nu vet jag varför. Det är p.g.a ignoransen.

Försökte gå igenom svenska tidningar och kunde inte hitta något om det som hände igår kväll. Så fort jag gick igenom arabiska tidningar förstod jag allt. Under nattens strider dödades 9 israeliska soldater, dussintals skadades och 2 anges vara kidnappade. Dessutom förstördes en Merkava pansarvagn helt och hållet medan en annan skadades lindrigare. Under eftermiddagen rapporterar även palestinska källor att antalet skadade israeliska soldater är omkring 90.

Varför skriver svenska tidningar inget om det? Vissa extremister brukar påstå att svenska medier är antisemitiska De anser att de svenska medierna smutskastar Israel. Jag vill gärna påstå att de svenska medierna smutskastar Hamas, och andra muslimska motståndsorganisationer. Att Israel är en terroristregim som bara vill mörda oskyldiga människor kan inte ens pro-sionistisk nyhetsrapporter komma ifrån. Israel har bombat moskéer, sjukhus, ambulanser och vanliga bostäder. Inte ens Ariel Sharon i sin koma kan neka att det händer.

De som har följt min blogg mer eller mindre regelbundet kanske vet att jag tidigare kritiserat svenska medier för att de använder sig av censur. Jag startade faktiskt bloggen av ilska när jag läste artiklar skrivna av svenska nyhetsrapportörer under den väpnade konflikten i Libanon i början av maj i förra året. Trots att al-Musta'bal (Future-movement) var de som skjöt mot civila libaneser och soldater, las skulden på Hizbollah. Så var det bara här i väst. I mellanöstern visste alla vad som verkligen hände. Därför skapade jag denna blogg, och sammanfattningsvis är det för att ge folk möjligheten att få veta vad som verkligen pågår i mellanöstern.

Att svenska medier inte vill rapportera om de israeliska förlusterna från nattens strider säger ju sitt. Israeliska medier gör ju samma sak för att den israeliska armén ska fortsättningsvis uppfattas som en stark armé, och inte som en svag armé som åker på totalstryk av Hamas...med sina vapen från 1950-talet. Det var ju också så under 33 dagars kriget i Libanon 2006. Trots att Hizbollah bokstavligen gav de israeliska trupperna stryk var det bara de civila libanesernas lidande som fick mediautrymme. Naturligtvis är det inte fel att ge deras lidande mediautrymme, men mediernas jobb är ju att ge hela händelserna utrymme, inte bara delar av de.

Jag hoppas att svenska medier, och även övriga här i västvärlden slutar köpa information från enbart TT, Reuters eller vilka de nu är. I mellanöstern är det de arabiska massmedierna som har koll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det kom intressanta uppgifter om att USA motsatt sig en uppgörelse om vapenvila i FN säkerhets råd. Inget som kommit ut vad jag sett i alla fall. Borde inte det faktum att USA tar ställning mot att stoppa det pågående israeliska anfallet vara en klar signal om att de principiellt eller på annat sätt står bakom invasionen av gaza och vem vet var det slutar? War by proxy inget nytt.

http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20090103/un-un-israel-palestinians/

Ibrahim sa...

Hände samma sak under 33 dagars kriget i Libanon. USA motsatte sig vapenvila tills efter en månad av strider. Efter ca 4 veckor av strider gav Olmert till slut upp och bad USA att acceptera vapenvilan, och det gjorde USA. Kommer säkert hända igen i Gaza.